Thursday, October 20, 2016

10 PERKARA PERLU FAHAM MENGENAI SIJIL PENGESAHAN HALAL MALAYSIA


OLEH: DATO'DR.ASYRAF WADJI DUSUKI
1. Hanya JAKIM, MAIN yang boleh mengeluarkan Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM)
Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 jelas memperuntukkan hanya JAKIM, MAIN sebagai pihak berkuasa atau autoriti yang berwibawa untuk pengeluaran SPHM atau untuk memperaku bahawa mana-mana makanan, barang-barang atau perkhidmatan yang berhubung dengan makanan ataupun barang-barang itu adalah HALAL mengikut Perintah Perihal Dagangan (Takrif HALAL) 2011.
2. Pensijilan Halal Malaysia bersifat sukarela – bukan wajib atau paksaan
Tiada peraturan yang mewajibkan mana-mana syarikat untuk mendapatkan SPHM daripada JAKIM atau mana-mana Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN)/Majlis Agama Islam Negeri (MAIN). Ini juga bermakna JAKIM mahupun MAIN tidak sewenangnya mengharamkan atau membuat pengisytiharan TIDAK HALAL kepada mana-mana syarikat atau produk yang keluarkan.
3. Pemegang Sijil Halal Terikat dengan beberapa Standards Halal dan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia
Walaupun tidak wajib, mana-mana syarikat yang memilih untuk mendapatkan SPHM, maka mereka hendaklah memohon melalui prosedur yang telah ditetapkan sekaligus dengan sendirinya terikat dengan segala peraturan dan garis panduan yang ditetapkan berdasarkan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia. Analogi mudahnya ialah apabila hendak memasuki rumah orang, maka bukan sahaja perlu minta izin tetapi dengan sendirinya kena patuh dan terikat dengan peraturan tuan rumah tersebut.
4. Pensijilan Halal Malaysia bersifat komprehensif
Piawaian Pensijilan Halal Malaysia bukan sahaja mengambil kira aspek HALAL dari perspektif hukum syarak tetapi mesti TAYYIB. Aspek halal jelas, manakala TAYYIB mempunyai makna yang luas termasuk aspek kebersihan, baik dari aspek penyediaan, aspek bahan juga aspek nama. Dengan kata lain pematuhan HALAL dan TAYYIB mengambil kira semua faktor dan meliputi seluruh aspek rantaian pengeluaran (supply chain) sesuatu produk.
5. Nama produk atau makanan yang baik juga adalah termasuk dalam kategori Tayyib
JAKIM, MAIN turut memberi penekanan terhadap pemilihan nama produk atau makanan yang baik-baik dalam Standards halal berkaitan dan Manual Prosedur Pensijilan Halal yang dipersetujui oleh semua Majlis Agama Islam Negeri-Negeri dan Jawatankuasa Penasihat Pensijilan Halal Malaysia. Ini adalah bertujuan bagi menjaga kemaslahatan agama yang boleh menimbulkan kekeliruan dan membawa konotasi menjijikkan dikalangan masyarakat Islam. Ini mengambil kira rungutan ramai pihak termasuk persatuan-persatuan pengguna kerana terdapat banyak produk makanan yang telah mengelirukan umat Islam seperti “Non Alcoholic Beer”, “NO PORK” dll. Atas prinsip fekah ‘Sadd Dzarai’, iaitu menutup segala pintu-pintu ke arah kemudaratan, maka penambahbaikan garis panduan halal dilakukan dari semasa ke semasa oleh pihak JAKIM dan MAIN dalam menambahbaik garis panduan SPHM yang merangkumi aspek Halal dan Tayyiba.
6. Sijil Halal Malaysia dikenali dan diiktiraf di peringkat antarabangsa
Dunia hakikatnya menyanjung tinggi sijil halal Malaysia sehinggakan negara-negara maju yang terkenal dengan dasar yang amat ketat dalam hal pengimportan barang-barang makanan ke negara mereka seperti Jepun, Korea Selatan, United Kingdom, New Zealand, Australia dan banyak negara maju yang lain. Sehingga hari ini 33 buah negara telah memohon agar JAKIM mengiktiraf sijil-sijil halal yang dikeluarkan, 56 Badan Pensijilan Antarabangsa yang telahpun diiktiraf JAKIM.
7. 56 Badan Pensijilan HALAL dari 33 buah Negara Ikut Piawai HALAL JAKIM
Bagi negara-negara yang telah mendapat pengiktirafan Halal JAKIM, mereka dikehendaki mengikut sepenuhnya piawai, garis panduan dan peraturan Halal yang telah ditetapkan oleh JAKIM.
8. Pensijilan Halal JAKIM tidak rigid atau konservatif
JAKIM sentiasa bersedia melakukan perubahan, penambahbaikan dan mengambil kira aspek kelaziman masyarakat asalkan tidak menimbulkan fitnah atau kekeliruan. Contohnya jenama Hot Dog bagi sosej yang telah diguna pakai sekian lama, mahupun kuih-muih tradisi yang terkenal seperti Tahi Itik, Badak Berendam dll tidak sewenangnya diharamkan. JAKIM juga terbuka dalam berbicang dengan pengusaha yang memohon secara sukarela Sijil Halal Malaysia untuk melakukan pengubahsuaian terhadap nama-nama yang boleh menimbulkan fitnah dan kekeliruan kepada umat Islam.
9. AUDIT secara berterusan
Sijil Pengesahan Halal Malaysia tidak hanya terhenti di peringkat penyerahan dan pengeluaran Sijil Halal tetapi meliputi aspek pengauditan secara berterusan. Audit pemantauan akan dilaksanakan sekurang-kurangnya setahun sekali terhadap syarikat yang memegang SPHM.
10. SIJIL HALAL boleh ditarik bila-bila masa
JAKIM mahupun MAIN tidak bertanggungjawab menentukan mana-mana syarikat ataupun makanan sebagai HARAM/TIDAK HALAL kecuali bagi syarikat-syarikat yang telah memperolehi SPHM. JAKIM bertanggungjawab sepenuhnya kepada syarikat-syarikat yang telah mendapat SPHM. Jika didapati mereka melanggar mana-mana peraturan termasuk tidak lagi HALAL dan TAYYIB, maka sijil mereka boleh digantung dan seterusnya ditarik pada bila-bila masa.
Dato’ Dr. Asyraf Wajdi Bin Dato’ Dusuki
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Sumber: https://www.facebook.com/drasyrafwajdidusuki/posts/1458365367526839:0


No comments:

Post a Comment