Polemik hukum sebat ke atas pelaku seks sejenis sepasang lesbian di
Terengganu menjadi topik yang hangat diperbincangkan, sebagai rakyat
biasa, saya melihat ini sebagai satu kesempatan untuk menambah kefahaman
mengenai hukum jenayah syariah. Saya dapati ramai orang awam seperti
saya yang keliru tentang isu pokok yang sepatutnya diperjelaskan oleh
alim ulamak kita bila menangani polemik ini. Daripada sudut yang
positif, polemik ini sepatutnya dijadikan sebagai batu loncatan untuk
menambah ilmu pengetahuan, bukan medan bertelagah dan melempiaskan
amarah penuh emosi samada untuk mempertahan ataupun menentang.
Apabila hukuman sebat dilaksanakan ke atas pasangan lesbian di
Terengganu, wujud 2 golongan iaitu golongan yang menyokong dan golongan
yang tidak bersetuju dengan bentuk hukuman tersebut. Pada pandangan
saya, titik tolak berlakunya polemik ini adalah apabila pihak yang tidak
bersetuju mengkritik hukuman tersebut dan menganggap bahawa ada kaedah
lain yang lebih baik dilaksanakan. Maka berlakulah tuduh menuduh bahawa
satu pihak tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh mahkamah tinggi
syariah Terengganu. Dalam kalangan alim ulamak juga terdapat perbezaan
pendapat tetapi dengan kefahaman yang mendalam, perbezaan pendapat ini
dapat dikawal. Apa yang menjadi masalah adalah perbalahan dalam kalangan
RAKYAT BIASA seperti saya yang kurang pengetahuan tentang hukum hakam
agama khususnya berkenaan dengan hukum jenayah syariah. Akibatnya
berlakulah tuduh menuduh termasuklah label melabel dalam kalangan sesama
Islam.
Saya berpandangan bahawa polemik ini akan reda jika ada
pihak yang berautoriti memberi penjelasan yang mudah difahami oleh orang
awam tentang APAKAH HUKUMAN YANG SEPATUTNYA DIKENAKAN KE ATAS PESALAH
HUBUNGAN SEKS SEJENIS MENGIKUT AJARAN ISLAM. Jadi di dalam tulisan ini,
kita akan mencari jawapan ke atas persoalan ini. Untuk tujuan tersebut
saya berkesempatan merujuk beberapa tulisan ahli akademik dan juga
ulamak. Saya juga berbincang dengan seorang Pensyarah Jabatan Syariah
dan Undang-Undang yang juga Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar) Akademi
Pengajian Islam, Universiti Malaya iaitu A.Prof Dr. Ruzman Md Noor.
Berikut adalah beberapa fakta mengenai Undang-Undang Jenayah Islam di
Malaysia dan jawapan kepada persoalan utama yang saya nyatakan di atas:
1.Negara kita mempunyai dua jenis mahkamah iaitu Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah
2.Mahkamah Syariah ialah institusi kehakiman yang membicarakan serta
menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam bagi kesalahan sivil dan jenayah
agama mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan kepadanya
3.Bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah berasingan dengan Mahkamah Sivil
4.Mahkamah Syariah bebas daripada campur tangan mahkamah sivil dan
dianggap setaraf. Kuasa kedua-dua mahkamah ini tertakluk kepada
Perlembagaan Malaysia.
5.Undang-undang yang lulus di Dewan
Undangan Negeri dinamakan ENAKMEN, manakala undang-undang yang
diluluskan oleh Parlimen dinamakan AKTA.
6.Jenis hukuman ke atas
pesalah yang dibicara di dalam mahkamah syariah ditentukan oleh
undang-undang negeri (enakmen) masing-masing. Ianya boleh berbeza tetapi
had maksima hukuman adalah sama untuk semua negeri kerana ianya
tertakluk kepada Akta.
7.Had kuasa dan hukuman maksima Mahkamah Syariah tertakluk kepada akta yang diluluskan oleh Parlimen Malaysia.
8.Parlimen telah meluluskan satu AKTA yang bertujuan MENGHADKAN KUASA
mahkamah syariah. Akta yang menghadkan kuasa mahkamah syariah ke atas
Jenayah Syariah adalah Akta 355 ( pindaan 1984). Akta 355 ini menghadkan
hukuman kepada denda tidak melebihi RM5000 atau 3 tahun penjara atau
hukuman rotan tidak melebihi 6 sebatan atau gabungan ketiga-tiganya.
Jadi Anakmen yang ditentukan di peringkat negeri tidak boleh melampaui
had ini.
9.Maka untuk meningkatkan had hukuman bagi Jenayah
Syariah di peringkat negeri, perlu pindaan akta 355 di peringkat
parlimen. Jadi RUU355 adalah rang undang-undang yang dicadangkan untuk
meningkatkan had hukuman ke atas Jenayah Syariah.
10.Salah satu bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah membicara dan menghukum kes-kes JENAYAH SYARIAH.
11.Terdapat 3 kategori Jenayah Syariah iaitu :
a.QISAS (Jenayah terhadap nyawa dan tubuh badan, bunuh dibalas bunuh, cedera di balas cedera dengan syarat-syarat yang ditentukan, hukum Qisas dinyatakan dalam Quran dan Hadith)
b.HUDUD (Jenis kesalahan dan hukuman dinyatakan dalam Quran dan Hadith iaitu Zina,Qazaf (tuduh zina tanpa cukup saksi),Minum Arak, Mencuri,Memberontak dan Murtad)
c.TAKZIR (Kesalahan dan dosa/maksiat yang hukumannya TIDAK dinyatakan dengan khusus di dalam Quran dan Hadith, hukuman mengikut kebijaksanaan Hakim)
a.QISAS (Jenayah terhadap nyawa dan tubuh badan, bunuh dibalas bunuh, cedera di balas cedera dengan syarat-syarat yang ditentukan, hukum Qisas dinyatakan dalam Quran dan Hadith)
b.HUDUD (Jenis kesalahan dan hukuman dinyatakan dalam Quran dan Hadith iaitu Zina,Qazaf (tuduh zina tanpa cukup saksi),Minum Arak, Mencuri,Memberontak dan Murtad)
c.TAKZIR (Kesalahan dan dosa/maksiat yang hukumannya TIDAK dinyatakan dengan khusus di dalam Quran dan Hadith, hukuman mengikut kebijaksanaan Hakim)
12.Jenis kesalahan dan bentuk hukuman di bawah kategori
hudud adalah jelas kerana ianya dinyatakan di dalam Quran dan Hadith.
Jadi Hudud hanya sebahagian kecil daripada jenayah syariah yang
dibicarakan oleh mahkamah syariah. Proses perbicaraan dan perlaksanaan
hukuman adalah mengikut syarat-syarat yang ketat mengikut Quran, Hadith
dan Ijmak Ulamak.
13.Adakah HUBUNGAN SEJENIS (homoseksual)
termasuk di dalam makna ZINA? Jika hubungan sejenis adalah kesalahan
zina, maka ia termasuk di dalam kategori HUDUD dan hukum hudud untuk
penzina adalah rejam (sudah berkahwin) dan sebat 100 rotan (belum
berkahwin) dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.
14.Terdapat PERBEZAAN PENDAPAT mengenai status kesalahan hubungan
sejenis di dalam jenayah Syariah. Percanggahan ini berlaku semenjak
zaman sahabat lagi, mengikut penulis buku Undang-Undang Jenayah Islam,
Dr. Paizah Haji Ismail, mantan Pensyarah Akademi Islam, UM. Kebanyakan
ulamak termasuk Imam besar Abu Hanifah (mazhab Hanafi) berpendapat
bahawa amalan homoseksual (termasuk liwat dan lesbian/sahhak) TIDAK
dikategorikan sebagai zina dan dihukum TAKZIR. Walau bagaimanapun tidak
kurang juga ulamak dan mazhab yang memberi pendapat berbeza. Hukuman
terhadap jenayah hubungan sejenis ini TIDAK dinyatakan dengan jelas di
dalam Quran dan Hadith. Pendek kata kedua-dua pendapat mempunyai
kekuatan hujah masing-masing. Tidak ada percanggahan pendapat tentang
besarnya dosa kedua-dua perbuatan ini.
15.Bentuk hukuman di bawah
TAKZIR adalah mengikut KEBIJAKSANAAN hakim. Hukuman boleh merangkumi
penjara, sebat, buang daerah, denda, nasihat dan lain-lain.
Kebijaksanaan hakim ini merangkumi bentuk hukuman dan juga samada perlu
ataupun tidak dipamerkan kepada orang ramai.
KESIMPULAN
Daripada penulisan di atas boleh disimpulkan bahawa hukuman sebatan
sebanyak 6 kali dan denda RM3,300 yang dikenakan ke atas pesalah lesbian
di Terengganu adalah di bawah kategori TAKZIR dan bukan hudud. Apabila
ianya jatuh di bawah hukuman takzir, maka bentuk hukumannya boleh
berbeza pendapat mengikut kebijaksanaan hakim dan pemerintah. Di bawah
hukuman takzir juga, hakim boleh membuat keputusan samada hukuman itu
perlu ataupun tidak dilakukan di hadapan khalayak ramai. Setiap negeri
dan mahkamah syariah yang ada di dalamnya berhak untuk menentukan jenis
hukuman yang dikenakan mengikut enakmen dan kebijaksanaan masing-masing
bagi mencapai Maqasid Syariah selagi ianya di dalam bidang kuasa yang
telah ditentukan. Persoalan samada boleh ataupun tidak pihak lain
mengkritik keputusan mahkamah syariah di dalam kes ini, itu saya
serahkan kepada pembaca semua untuk membuat penilaian dan pertimbangan.
Apa yang penting adalah raikan perbezaan pendapat selagi ianya diberi
ruang oleh agama kita dan janganlah pula ada yang menuduh pihak yang
berbeza ini sebagai sesat. Kita sesama Islam hendaklah cuba mencari
titik pertemuan, tidak berpecah dan tidak terpengaruh dengan mana-mana
pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan individu ataupun
golongan tertentu.
Penulis: DDr Rushdan Noor
Penyemak: Prof Madya Dr.Ruzman Md Noor, Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar), Pensyarah Jabatan Syariah dan Undang-Undang, Akademik Islam , Universiti Malaya
9 hb September 2018
Penyemak: Prof Madya Dr.Ruzman Md Noor, Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar), Pensyarah Jabatan Syariah dan Undang-Undang, Akademik Islam , Universiti Malaya
9 hb September 2018
RUJUKAN
1. https://www.bharian.com.my/…/461036/pasangan-lesbian-didend…
2. Undang-Undang Jenayah Islam, oleh Paizah Haji Ismail
3. https://www.hidayatullah.com/…/homoseksual-dan-lesbian-dala…
4. https://islamqa.info/en/21058
5. http://muftiwp.gov.my/…/2154-realiti-perundangan-dalam-pela…
6. http://agama-mahkamahsyariah.blogspot.com/…/definisi-mahkam…
7. Paizah Haji Ismail, Undang-Undang Jenayah Islam, Dewan Pustaka Islam, 1991
2. Undang-Undang Jenayah Islam, oleh Paizah Haji Ismail
3. https://www.hidayatullah.com/…/homoseksual-dan-lesbian-dala…
4. https://islamqa.info/en/21058
5. http://muftiwp.gov.my/…/2154-realiti-perundangan-dalam-pela…
6. http://agama-mahkamahsyariah.blogspot.com/…/definisi-mahkam…
7. Paizah Haji Ismail, Undang-Undang Jenayah Islam, Dewan Pustaka Islam, 1991
No comments:
Post a Comment