Saturday, July 1, 2017

MENGAPA MANUSIA SUKA BERGOSIP: ADAKAH ANDA SEORANG QUIDNUNC





Semua orang pernah bergosip termasuk diri saya sendiri. Semoga Allah mengampunkan kita. Gosip berlaku di mana2 termasuk di dalam media sosial. Mengikut kamus bahasa, Gossip ataupun di dalam ejaan BM “gosip” bermaksud “cakap-cakap/tulisan yang mengisahkan khabar-khabar atau hal-hal yang tidak terbukti benar, buruk atau umpatan tentang orang lain”. Gosip boleh juga mengenai sesuatu perkara yang baik tetapi belum terbukti benar. Kebanyakan gosip adalah mengenai perkara buruk tentang orang lain. Jadi mengumpat adalah subset kepada gosip.

Semua orang pernah bergosip tetapi terdapat golongan manusia yang menjadikan gosip seperti tabiat semulajadinya. Seseorang yang suka bergosip ataupun yang suka mendengar gosip dikenali sebagai QUIDNUNC (bunyi “ˈkwidˌnəNGk).

Kajian menunjukkan bahawa kebanyakan Quidnunc mengalami masalah kejiwaan terutamanya “anxiety disorders”.

SEBAB BERGOSIP

1. Untuk kelihatan lebih hebat : Seseorang yang rendah keyakinan diri dan self esteem akan merasa lebih hebat daripada orang lain apabila bergosip. 

2. Mengisi kebosanan dan kehabisan modal untuk berbual: Apabila seseorang mula merasa bosan dan tidak ada buah fikiran (idea) utk meneruskan perbincangan yang berdasarkan fakta, dia akan mula bergosip untuk menarik minat org lain mendengar.

3. Perasaan irihati : Bagi melempiaskan perasaan irihati terhadap orang lain, seseorang sanggup bergosip supaya dapat menjatuhkan reputasi orang lain.

4. Ingin dianggap sebahagian daripada ahli kumpulan tertentu: Seseorang yang sudah termasuk di dalam sekumpulan manusia yang bergosip terpaksa ikut mendengar gosip dan bergosip kerana ingin menjadi sebahagian daripada ahli kumpulan itu.

5. Untuk menarik perhatian orang lain : Apabila bergosip, pengosip menjadi tarikan dan tumpuan orang walaupun untuk sementara waktu. Dia merasa dirinya diberi perhatian dan nampak istimewa.

6. Melepaskan kemarahan : Ramai yang bergosip untuk tujuan melepaskan kemarahan dan ketidakpuasan terhadap orang lain.

7. Gosip utk cari publisiti murahan dan hiburan.

BAGAIMANA MENGHADAPI PENYEBAR GOSIP

1. Keluar daripada kumpulan yang bergosip
2. Tukar tajuk perbincangan
3. Jangan menambah minyak ke atas api dengan menambah isi bahan gossip
4. Bertanya kepada pengosip, “betul ke apa yang awak katakan itu? Apa buktinya?”, jika jawapannya “ saya dengar”, “saya terbaca”, “saya ternampak”, “si Anu itu yang kata”, maka itulah gosip namanya.


BEBERAPA PANDUAN MENJAWAB PENGOSIP:

“Aku perasan, hang asyik bercakap pasal Jamil saja, apasal minat sangat dengan dia ?”

“Aku lebih suka nak tahu tentang perkembangan diri hang”. 


“Aku rasa tak berapa selesa dengar perkara negatif tentang orang lain kecuali kalau kita cari jalan macam mana boleh membantu dia”


“Mari kita bincang berkenaan dengan sesuatu yang positif ataupun kita rancang nak ke mana petang ini”


Pendek kata gosip adalah salah satu manifestasi penyakit hati, lebih banyak keburukan dan boleh mendatangkan kemudaratan kepada orang lain. Ingatan kepada diri sendiri.

Rushdan Noor

No comments:

Post a Comment