Thursday, November 29, 2018

AED ( AUTOMATED EXTERNAL DEFRIBRILLATOR)


Kita seringkali terdengar berita orang yang mati mengejut semasa melakukan sesuatu aktiviti seperti bersukan. Terdapat juga yang mati ketika makan dan melakukan aktiviti lain termasuk sedang melakukan ibadah. Berkemungkinan besar kes-kes ini adalah akibat serangan sakit jantung. Kebanyakan ahli masyarakat kita tidak tahu apa yang perlu dilakukan kerana tidak terlatih untuk melakukan CPR ataupun cardiopulmonary resuscitation. Kajian mendapati, setiap minit tidak melakukan apa2 ke atas mangsa peluang untuk selamat berkurang sebanyak 10%. Maksudnya jika 5 minit lambat, peluang mangsa untuk hidup turun sebanyak 50%. Jantung yang berhenti berdenyut dinamakan "cardiac arrest". Kajian di Amerika mendapati setiap tahun terdapat 280,000 kes "cardiac arrest" berlaku di luar hospital.

Apabila diserang sakit jantung, denyutan nadi mangsa akan terhenti ataupun menjadi tidak tetap (arithmia). Keadaan ini dapat dipulihkan dengan mengenakan aliran elektrik ke atas dada pesakit ataupun dikenali sebagai defibrillation. Alat yang digunakan untuk tujuan ini dinamakan Defibrillator. Alat Defibrillator yang ada di hospital adalah canggih dan besar. Ianya juga perlu dikendalikan oleh perawat yang terlatih.

AED ataupun Automated External Debribrillator adalah defibrillator mudah-aleh yang ringan (1-2kg) dan mudah dibawa ke mana-mana menggunakan bateri yang boleh bertahan selama 4 tahun.Ia digunakan untuk mengenakan aliran elektrik pada bahagian dada mangsa bagi mengembalikan denyutan jantung yang normal. Apa yang menariknya AED ini boleh dikendalikan oleh orang awam yang telah menjalani latihan kerana ianya mudah digunakan (lihat video).
AED ini disambungkan dengan alat electrode yang boleh dilekapkan pada dada mangsa untuk membaca denyut nadi mangsa. Di dalam AED in terdapat computer yang mampu mengesan jenis denyutan jantung mangsa dan akan menentukan samada mangsa memerlukan defibrillation. AED akan mengeluarkan arahan bersuara bagaimana menggunakannya termasuk jika mangsa memerlukan defibrillation.

Individu yang bukan petugas perubatan seperti polis, ahli bomba dan orang ramai yang sudah terlatih boleh menggunakan AED. Memandangkan ianya alat yang mudah-aleh, senang dan selamat digunakan, ia dapat digunakan oleh orang awam semasa kecemasan bagi membantu ramai mangsa serangan jantung, bila-bila masa dan di mana2.

Di negara kita, AED adalah sebahagian daripada alat yang terdapat di dalam ambulan. AED juga terdapat di beberapa tempat orang awam tetapi belum menyeluruh seperti di negara2 maju. Di antara tempat-tempat lain yang sesuai diletakkan AED ini adalah lapangan terbang (seperti dalam gambar di KLIA), sekolah, stadium, pusat membeli belah, pusat konvensyen, hotel, sekolah, tempat pengangkutan awam, rumah ibadat dan lain-lain yang menjadi tumpuan orang ramai. Tinjauan saya di dalam internet mendapati harga satu unit AED adalah di antara di antara USD1500-2000 dolar. Mungkin kesedaran dan kemahiran melakukan CPR dan menggunakan AED perlu digiatkan lagi dalam kalangan orang awam. Manalah tahu, satu hari nanti mungkin saudara mara ataupun diri kita sendiri yang memerlukannya.

Dato'Dr Mohd Rushdan Md Noor
29hb Nov 2018


1 comment:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
    dengan minimal deposit hanya 20.000
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete