Monday, December 3, 2018

7 TANDA-TANDA ANDA SEDANG DIRAWAT OLEH PAKAR AUTA


7 TANDA-TANDA ANDA SEDANG DIRAWAT OLEH PAKAR AUTA

Selain daripada kaedah rawatan perubatan moden, terdapat banyak rawatan alternatif yang wujud di dalam negara kita. Tidak dapat dinafikan terdapat kaedah rawatan selain daripada perubatan moden yang boleh berperanan sebagai komplementari. Malangnya lebih banyak kaedah-kaedah rawatan alternatif ini diamalkan oleh pengamal yang tidak bertanggungjawab dan mempunyai kepentingan diri.

Perkataan Pakar Auta adalah merujuk kepada pengamal yang tidak mahir, tidak jujur, jahil dan mengamalkan kaedah rawatan alternatif yang palsu demi untuk meraih keuntungan diri sendiri. Kaedah rawatan alternatif palsu ini digunakan untuk merawat segala jenis penyakit termasuk penyakit kronik seperti kanser, diabetes dan lain-lain.

Sekurang-kurangnya terdapat 7 ciri-ciri dan kaedah-kaedah amalan yang dilakukan oleh Pakar Auta supaya orang ramai dapat mengenali mereka.

     1. Menggunakan gelaran palsu samada Professor, Dr dan lain-lain yang diperolehi melalui cara yang tidak betul ataupun menipu. Pengguna yang bijak dapat mengesan perkara ini melalui pencarian online. Kadangkala gelaran ini diberikan oleh pihak lain yang salah faham tetapi Pakar Auta ini tidak membetulkan maklumat dan membiarkan gelaran itu digunakan untuk dirinya. Penggunaan gelaran adalah salah satu kaedah meningkatkan keyakinan pelanggan. Jika mereka sanggup menipu gelaran, kewibawaan mereka sebenarnya sudah hancur.

   2. Mengesahkan penyakit yang tidak wujud. Pesakit yang bertemu mereka akan diyakinkan menghidap penyakit yang direka-reka bergantung kepada kaedah rawatan yang hendak diberikan. Ada yang mengguna istilah “kekurangan chi”, “sendi tidak betul”, “masuk angin”, “tenaga dalam tidak seimbang” dan lain-lain. Ada juga yang mudah menyalahkan jin dan saka. Ada juga yang menggunakan kaedah mengesan penyakit melalui pemeriksaan mata, kedudukan tulang belakang, memeriksa tapak tangan ataupun tapak kaki. Pendek kata menggunakan kaedah tidak langsung yang pelik untuk mengesan semua jenis penyakit.

  3. Semasa menjalani rawatan ataupun selepas rawatan, jika keadaan kesihatan anda bertambah parah, mereka akan memberi alasan bahawa keadaan ini adalah normal sebelum proses penyembuhan. Mereka mungkin memberi pelbagai alasan termasuk menggunakan istilah “krisis penyembuhan”(“healing crisis”). Mereka sukar untuk mengaku rawatan mereka  tidak berkesan. Supaya kaedah rawatan mereka dianggap tidak ada cacat celanya, jika pesakit tidak sembuh, mereka lebih suka menyalahkan pesakit dan bukan rawatan yang mereka berikan sebagai punca kegagalan.

  4. Bercakap besar membesarkan kaedah rawatan mereka dengan memberi peratus kejayaan yang tinggi jauh berbeza dengan apa yang dinyatakan oleh doktor perubatan. Memberikan harapan palsu kepada anda. Mereka juga gemar memburuk-burukkan kaedah rawatan moden, mengaitkan kematian pesakit dengan rawatan dan menganggap rawatan moden ini hanya merawat gejala dan bukan merawat punca penyakit. Mereka menggunakan testimoni sebagai bukti keberkesanan rawatan mereka.

  5. Menggunakan perkataan DETOK ataupun menyahtoksin sebagai matlamat rawatan ke atas pesakit-pesakit yang tidak diketahui jenis penyakit mereka. Pakar Auta ini akan menyarankan pelbagai bentuk rawatan yang kononnya boleh membuang racun di dalam badan samada dalam darah ataupun di dalam usus. Mereka tidak pula akan memberikan maklumat yang lengkap apakah nama toksin yang sedang meracuni tubuh badan pesakit. Perkataan DETOK adalah umpan yang sering digunakan oleh Pakar Auta. Hakikatnya organ badan manusia sudah mempunyai kaedah mengeluarkan bahan buangan dan toksin yang berkesan melalui kulit, paru-paru, buah pinggang dan hati.

  6.  Menggunakan alasan bahawa kaedah rawatan mereka sudah wujud berkurun-kurun lamanya. Mana mungkin ianya tidak berkesan jika sudah diamalkan semenjak nenek moyang. Mereka seolah-olah lupa bahawa teknologi berkembang dari masa ke semasa termasuk kaedah pengesanan dan rawatan penyakit. Contohnya dahulu orang pergi mengerjakan haji dengan menaiki kapal layar tetapi hari ini umat Islam menggunakan kapalterbang. Kapal layar masih lagi ada hingga ke hari ini tetapi kaedah manakah yang lebih selamat, cepat dan cekap? Jika alasan masa digunakan tentulah orang masih menggunakan kapal layar untuk ke Mekah sehingga ke hari ini.

   7. Menggunakan kaedah rawatan yang ganjil dan tidak dapat diterangkan kaitan antara kaedah rawatan tersebut dengan penyakit yang hendak dipulihkan. Dengan kaedah rawatan yang ganjil itu, mereka mendakwa boleh merawat semua jenis penyakit. Di dalam masyarakat kita,anda tentu pernah mendengar individu-individu yang kononnya dapat merawat penyakit dengan hanya menoreh ataupun mengguris kulit pada bahagian anggota yang sakit, menggunakan buah kelapa, buluh, menggunakan pistol mainan, jari telunjuk dan lain-lain lagi. Untuk meyakinkan pelanggan beragama Islam, amalan mereka itu akan diselangselikan dengan bacaan ayat al-Quran. Kos rawatan mereka adalah mengikut kehendak pelanggan dan dengan strategi ini tentu pelanggan akan membayar dengan harga yang jauh lebih besar daripada iktiar yang dilakukan oleh pengamal ini.

Ini adalah 7 ciri-ciri dan kaedah-kaedah rawatan alternatif yang perlu diketahui oleh orang ramai supaya mereka tidak termasuk di dalam kalangan yang tertipu. Pelanggan ataupun pesakit yang bijak akan menolak individu-individu yang memiliki ciri-ciri yang disebutkan di atas.


1 comment:

  1. Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
    mampir di website ternama I O N Q Q
    paling diminati di Indonesia,
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    ~bandar poker
    ~bandar-Q
    ~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    ~sakong
    ~aduQ
    ~capsa susun
    ~perang baccarat (new game)
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
    Whatshapp : +85515373217

    ReplyDelete