Dato'Dr.Mohd Rushdan Md Noor
DSDK.,SDK.,AMK.,BCK
MD,MOG(UKM),FGO(S'pore),AM
PENDAHULUAN
Bahasa digunakan untuk dua tujuan utama iaitu berkomunikasi dan memahami ilmu. Mengikut pendapat pakar bahasa, sesuatu ilmu lebih mudah difahami jika ianya diajar dan dipelajari dengan menggunakan bahasa ibunda ataupun “lingua franca”. Bahasa adalah sesuatu yang dekat dengan budaya. Jika kita bercakap dalam bahasa ibunda, kita akan lebih mudah untuk mencernakan ilmu. Ilmu itu tersimpan dalam minda, dan satu-satunya cara untuk menterjemahkannya dalam bentuk yang orang lain mampu faham adalah dengan bahasa yang kita sudah terbiasa dan luas kosa kata.
Di negara kita Malaysia, majoriti
rakyatnya berbangsa melayu dan menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pertuturan semenjak kecil. Bangsa-bangsa lain seperti Cina, India dan lain-lain
di Malaysia wajib mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu kerana bahasa ini
adalah bahasa kebangsaan yang termaktud di dalam perlembagaan. Rata-rata,
majoriti bangsa lain selain dari melayu dapat memahami Bahasa Melayu kerana
inilah bahasa yang telah digunakan sebagai alat perpaduan semenjak kita merdeka
dahulu.
MENGAPA BAHASA MELAYU PERLU DIMARTABATKAN SEBAGAI BAHASA ILMU DAN
BAHASA KOMUNIKASI DI MALAYSIA
Kajian menunjukkan bahawa sesuatu
ilmu itu lebih mudah dihadam jika diajarkan dalam bahasa ibunda dan gedung
khazanah Bahasa Melayu sebenarnya cukup kaya dan mampu menjadi medium
penyebaran maklumat dan ilmu. Bahasa Melayu dipertuturkan oleh lebih 300 juta
umat manusia di dunia dan merupakan bahasa kelima paling banyak digunakan di
dunia pada hari ini. Bahasa Melayu, seperti diungkapkan oleh Almarhum Tunku
Abdul Rahman adalah roh bangsa dan negara yang merdeka tidak seharusnya
dikorbankan atas nama pembangunan dan kemajuan. Ini kerana kemajuan yang hakiki
turut meliputi keupayaan kita maju dalam bahasa dan landasan budaya kita
sendiri. Bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DEP), Datuk Dr.Awang
Sariyan pernah berkata bahawa usaha memartabatkan dan memperkasakan Bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu harus dilihat sebagai amanah besar yang perlu
dilaksanakan oleh semua peringkat warganegara Malaysia.
Memandangkan Bahasa Melayu
dikuasai dan digunakan oleh majoriti rakyat Malaysia dan pada waktu yang sama
ianya juga merupakan bahasa kebangsaan, maka amat wajar bahasa ini dijadikan
bahasa pengantar kepada matapelajaran di sekolah. Ini bukan sahaja kerana untuk
lebih mudah memahami pelajaran tetapi pada waktu yang sama ianya juga untuk
tujuan perpaduan kaum.
Tambahan pula, guru-guru
yang sedia ada pada hari ini sudah terlatih untuk menggunakan Bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar bagi tujuan mengajar kerana sistem pendidikan yang
telah mereka lalui sekian lama dan juga kerana penguasaan mereka yang baik
disebabkan oleh majoriti dari mereka adalah daripada kalangan rakyat yang
menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa utama untuk berkomunikasi. Buku-buku
di dalam matapelajaran Sains dan Matematik juga semuanya sudah ada di dalam Bahasa
Melayu semenjak dari darjah 1 hinggalah ke tingkatan 5. Bukan sedikit usaha
yang telah dilakukan untuk menghasilkan buku-buku ini.Kesimpulannya kita mempunyai
alasan yang cukup untuk menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di
dalam pembelajaran matematik dan sains di peringkat sekolah rendah dan sekolah
menengah.
Kenyataan ini juga diperkukuhkan
oleh hasil kajian yang dibuat ke atas hasil perlaksanaan PPSMI (Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris) selama 10 tahun tahun semenjak tahun 2003. Di dalam kajian
tersebut di dapati PPSMI hanya berjaya meningkatkan 4% penguasaan bahasa asing
dan sebaliknya mengurangkan minat murid-murid untuk mempelajari subjek
matematik dan sains. Jelas sekali bahawa kita mendapat terlalu sedikit manfaat dari
aspek penguasaan Bahasa Inggeris tetapi mengorbankan perkara lain yang lebih
penting iaitu minat pelajar terhadap matapelajaran Sains dan Matematik. Kita
mungkin boleh katakan yang kajian ini tidak tepat ataupun membuat andaian bahawa
mungkin ini disebabkan oleh faktor teknik mengajar dan juga sukatan pelajaran.
Tetapi hasil kajian ini sebenarnya sangat konsisten dengan pendapat ramai
sarjana-sarjana bahasa bahawa di samping teknik pengajaran, faktor bahasa
memainkan peranan yang sangat besar di dalam menarik minat murid-murid di dalam
mempelajari sesuatu ilmu. Apatah lagi matematik dan sains yang merupakan bidang
ilmu yang memerlukan daya imaginasi dan kefahaman yang tinggi untuk menguasainya.
Bayangkan bagaimanakah agaknya kesan keatas anak2 yang menggunakan satu bahasa
di rumah semenjak kecil , tiba2 diajar matapelajaran Sains dan Matematik di
dalam bahasa asing yang lain oleh guru yang juga tidak fasih dan kurang
berkemampuan untuk mengajar di dalam bahasa tersebut. Hasil pemantauan
Kementerian Pelajaran pada tahun 2008 semasa perlaksanaan PPSMI ditunjukkan di
dalam jadual 1 di bawah (kenyataan akhbar Tan Sri Muhyiddin Mohd Yasin di dalam
portal Kementerian Pelajaran).
Jadual 1 : Hasil pemantauan
pencapaian PPSMI oleh Kementerian Pelajaran pada tahun 2008 (http://www.moe.gov.my/v/mbmmbi-view?id=566&)
Pencapaian gred matapelajaran
sains dan matematik yang dipaparkan di dalam Jadual 1 itu mungkin tidak
menunjukkan gambaran yang sebenar memandangkan markah gred yang ditetapkan
mungkin lebih rendah berdasarkan kepada graf pencapaian keseluruhan murid-murid.
Dikatakan markah lulus juga terpaksa diturunkan dengan banyak disebabkan oleh
faktor yang sama.
Selain daripada pemantauan yang
dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran seperti di Jadual 1 di atas, Laporan Trends in Mathematics and
Science Study 2007 telah menyatakan kedudukan murid Malaysia dalam mata pelajaran
Sains telah merosot daripada tangga ke-20 pada tahun 2003 ke tangga ke-21 pada
tahun 2007. Bagi mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid kita telah
merosot daripada tangga ke-10 pada tahun 2003 ke tangga ke-20 pada tahun 2007. Kajian universiti-universiti
tempatan pula mendapati tahap peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris murid
adalah nominal, iaitu tidak lebih 3 peratus sepanjang pelaksanaan PPSMI. Tahap
penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan murid terutamanya di luar bandar masih
rendah menyebabkan mereka sukar untuk memahami pengajaran Matematik dan Sains
dalam Bahasa Inggeris.Sebenarnya hasil kajian di atas
sebenarnya tidak langsung mengejutkan pakar-pakar akademik melalui pemerhatian
di sepanjang tempoh perlaksanaan PPSMI, hasil kajian ini sudah dijangkakan.
Berdasarkan kepada hakikat bahawa
sesuatu ilmu itu paling mudah difahami dan dikuasai jika diajar di dalam bahasa
ibunda, maka jika dijadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan teknik
pengajaran diperbaiki, maka kita akan mempunyai anak-anak yang sudah kukuh asas
pengajian ilmu Sains dan Matematik di peringkat bawah bagi menyediakan diri
mereka untuk meneruskan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi. Penguasaan
asas ilmu yang lemah di peringkat bawah akan mengakibatkan kesannya merebak ke peringkat
yang lebih tinggi apabila anak2 ini melanjutkan pelajaran mereka. Pada waktu
yang sama, negara dapat menjimatkan belanja menukar sistem pembelajaran dan
melatih guru-guru Sains dan Matematik yang bukan sahaja di peringkat sekolah
tetapi juga melibatkan kesemua institusi-institusi pendidikan yang menghasilkan
mereka.
Seperti kata ramai pakar-pakar
pendidikan, pendidikan yang tak berasaskan bahasa ibunda hanya menjadikan kita
'pengguna ilmu', habis belajar muntahkan balik ilmu di alam pekerjaan, tetapi
tak mampu menjadi 'pengeluar ilmu' kerana kesukaran untuk mengembangkan
kefahaman ilmu lantaran kekangan menukarkan kefahaman dalam minda kepada bahasa
asing (neo-kolonialisme). Maka langkah kerajaan memansuhkan PPSMI pada tahun
2012 dan menggantikan dengan program Memartabatkan Bahasa Melayu, Memantapkan Bahasa
Inggeris (MBMMBI) sebenarnya adalah langkah yang betul.
BAHASA INGGERIS ADALAH BAHASA ANTARABANGSA
Tidak dapat dinafikan bahawa Bahasa
Inggeris adalah bahasa antarabangsa dan bahasa yang digunakan oleh banyak
negara-negara untuk berkomunikasi dan untuk tujuan ekonomi dan kemajuan
teknologi. Fakta ini tidak dapat kita nafikan tetapi menguasai Bahasa Inggeris
untuk tujuan berkomunikasi memerlukan kaedah lain yang lebih berkesan dan bukan
dengan cara menggunakan bahasa ini untuk mempelajari Sains dan Matematik. Untuk
menguasai Bahasa Inggeris, latihan bertutur, menulis dan berkomunikasi perlu
diamalkan semenjak awal. Jika di rumah anak-anak ini tidak biasa dengan amalan
ini, maka pihak sekolah dan sistem pendidikan kita perlu menyediakan kaedah
terbaik bagaimana mereka dapat menguasai Bahasa Inggeris sebagai bahasa
komunikasi. Di antaranya adalah dengan meningkatkan jumlah masa pengajaran Bahasa
Inggeris, meningkatkan kemahiran guru-guru Bahasa Inggeris, melaksanakan kempen
Bahasa Inggeris dan memperbaiki teknik pembelajaran supaya ianya lebih berkesan
dan lebih menarik minat murid-murid. Jadi sistem pendidikan sekolah rendah dan
menengah kita perlu mempunyai program memartabatkan Bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar utama dan bahasa perpaduan, pada waktu yang sama meningkatkan
penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi ke dua paling penting. Di
samping membuat persediaan kepada murid-murid ini untuk melangkah ke sistem
pendidikan yang lebih tinggi dan cabaran global yang lebih luas. Hasil dari
sistem pendidikan yang seumpama ini, Malaysia akan berupaya menghasilkan
cendikiawan-cendikiawan yang mantap ilmunya hasil dari menggunakan bahasa
ibunda sebagai bahasa ilmu dan pada waktu yang sama mempunyak kemampuan
berkomunikasi di dalam bahasa lain terutamanya Bahasa Inggeris dengan baik. Menggunakan Bahasa Inggeris untuk
tujuan meningkatkan ekonomi dan kemajuan teknologi sebenarnya bukanlah isu yang
besar kerana jika ianya dapat dilakukan di negara-negara lain seperti Jepun,
Korea dan negara-negara Eropah, mengapa ianya tidak dapat dilakukan di
Malaysia. Negara-negara lain yang ingin melakukan perniagaan dan mengembangkan
teknologi mereka ke negara kita bukan atas dasar sejauh mana fasihnya kita berBahasa
Inggeris, tetapi melihat adakah negara kita ini negara yang dapat memberi
keuntungan, ini mungkin didasarkan kepada keadaan ekonomi semasa, potensi
ekonomi masa depan, kestabilan politik, keamanan dan juga kesediaan negara ini
untuk melakukan hubungan perniagaan. Jikapun tidak dapat fasih berBahasa
Inggeris, kita masih mempunyai kaedah berkomunikasi dengan menggunakan
penterjemah seperti yang dilakukan oleh negara-negara lain. Tambahan pula rata-rata rakyat dan pemimpin
negara kita kebanyakannya boleh bertutur dan memahami Bahasa Inggeris, mungkin
lebih baik dari negara-negara jiran seperti Thailand, Indonesia, hatta lebih
baik dari negara Jepun, China dan Korea.
PENGGUNAAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PENGANTAR SAINS DAN MATEMATIK
TIDAK MENJEJASKAN KEMAMPUAN RAKYAT MALAYSIA UNTUK MENCAPAI TAHAP ANTARABANGSA
Negara Jepun, Korea, China dan
negara-negara Eropah sudah membuktikan bahawa tanpa Bahasa Inggeris, mereka
mampu mencapai kemajuan di dalam semua bidang. Malah ada bidang-bidang tertentu
seperti perubatan, sains dan teknologi , negara-negara ini mempunyai pencapaian
yang lebih tinggi dan dicontohi pula oleh negara-negara yang berlatar-belakangkan
Bahasa Inggeris. Walau pun memang benar bahawa negara-negara ini sedang giat
mempelajari Bahasa Inggeris dan menyedari kepentingan bahasa antarabangsa ini,
mereka tidak sekali-kali mengenepikan kepentingan bahasa ibunda mereka untuk
dijadikan bahasa ilmu di negara mereka. Mereka menterjemahkan banyak buku-buku Bahasa
Inggeris dan bahasa lain ke dalam bahasa ibunda mereka untuk dimanfaatkan oleh
rakyat mereka sehingga menjadikan rakyat mereka suka membaca dan berilmu.
Mereka mempelajari Bahasa Inggeris untuk tujuan berkomunikasi dan untuk membuat
pembentangan di peringkat antarabangsa. Walaupun pertuturan dan pembentangan
mereka tidak fasih dan sukar difahami, tetapi kelemahan ini tenggelam apabila
orang lain termasuk dari negara-negara Barat kagum dan terpesona dengan
pencapaian yang sangat tinggi di dalam bidang perubatan, sains dan teknologi
mereka. Mereka juga banyak menyumbangkan hasil kajian di dalam buku dan
journal-journal antarabangsa, ini dapat dilakukan samada menggunakan bahasa
mereka ataupun menggunakan khidmat penterjemah untuk diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa
lain.
Berbalik kepada penggunaan Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar untuk Sains dan Matematik di peringkat sekolah
rendah dan menengah di negara kita, sebenarnya ianya sudah dilaksanakan
semenjak sekian lama. Pada suatu masa dahulu, kita menggunakan Bahasa Inggeris
sebagai bahasa pengantar, tetapi semenjak tahun 1970, semua sekolah-sekolah
telah menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dari darjah 1.
Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar untuk Sains dan Matematik
ini telah dipraktikkan dari darjah 1 hingga tingkatan 5. Apabila anak-anak ini
tamat tingkatan 5 dan memasuki prauniversiti dan seterusnya universiti, maka
penggunaan Bahasa Inggeris telah diperbanyakkan dan terdapat bidang2 tertentu
seperi perubatan yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
Sistem ini berjalan dengan lancar dan tidak ada rungutan dari ibubapa dan
pelajar2. Anak-anak yang pada awalnya menggunakan Bahasa Melayu tidak
menghadapi masalah untuk bertukar kepada Bahasa Inggeris di peringkat pengajian
yang lebih tinggi kerana penggunaan istilah-istilah Sains dan Matematik yang
digunakan semasa peringkat sekolah tidak jauh berbeza. Jikapun ada perbezaan,
anak-anak ini tidak menghadapi kesukaran untuk menyesuaikan diri dan mampu
menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu ketika peringkat yang lebih
tinggi. Sistem ini telah diamalkan sekian lama sehinggalah pada tahun 2002
apabila PPSMI diperkenalkan. Maksudnya sebelum PPSMI, sudah 30 tahun negara
kita menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar untuk matapelajaran Sains
dan Matematik di sekolah-sekolah dan dari sistem ini juga lahirnya ramai
pakar-pakar di dalam pelbagai bidang yang terkenal bukan sahaja di peringkat
kebangsaan, tetapi juga di peringkat antarabangsa. Apa yang sewajarnya
dilakukan adalah mengekalkan sistem ini dan pada waktu yang sama memberi
pendedahan yang lebih kepada murid-murid dengan istilah-istilah Sains dan
Teknologi, mungkin dengan penggunaan istilah-istilah yang tidak jauh berbeza
dari istilah asal atau dengan menyerap elemen Sains dan Teknologi ke dalam
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris.
Jika Bahasa Melayu diletakkan
pada kedudukannya, tidak mustahil ianya boleh menjadi bahasa yang dapat
menandingi bahasa-bahasa lain termasuk Bahasa Inggeris. Kemampuan Bahasa Melayu
untuk pergi lebih jauh pernah diutarakan oleh tokoh-tokoh besar negara kita
seperti Professor diraja Ungku Aziz dan yang terbaru adalah kenyataan dari
Saintis ulung bertaraf dunia iaitu Professor Wan Ramli Daud yang mengatakan
“sebenarnya tidak perlu Bahasa Inggeris untuk menghasilkan sains bertaraf
dunia”. Beliau yang merupakan pensyarah di fakulti kejuruteraan dan alam bina
UKM berkata “Ia juga satu mitos dengan mengatakan anda perlukan Bahasa Inggeris
untuk belajar dan menghasilkan sains yang baik kerana di UKM, penyelidikan dan
kertas kami ditulis dalam Bahasa Melayu”. Prof Wan Ramli dan 2 saintis Malaysia
yang lain dinamakan sebagai antara 72 minda saintifik paling berpengaruh 2015
oleh agensi pengindeksan akademik terkenal dunia Thomson-Reuters, yang
berpengkalan di New York. Untuk tujuan penggunaan di peringkat antarabangsa,
hasil kajian Prof Wan Ramli yang asalnya ditulis di dalam Bahasa Melayu telah
diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris dan inilah sebenarnya apa yang dilakukan
oleh ahli-ahli sains di Korea, Jepun dan lain-lain negara maju yang tidak
berlatarbelakangnya Bahasa Inggeris. Jika Prof Wan Ramli telah dapat
membuktikan yang ianya boleh, mengapa ramai rakyat Malaysia yang taksub dengan Bahasa
Inggeris beranggapan disebaliknya.
PERPADUAN RAKYAT MALAYSIA, BAHASA KEBANGSAAN DAN SEKOLAH VERNAKULAR
Perpaduan antara kaum hanya dapat
dikecapi jika rakyat dari berbilang kaum bersatu, saling faham memahami dan
bekerjasama. Kaedah yang paling berkesan supaya ini dapat dicapai adalah dengan
mempunyai satu bahasa komunikasi utama yang digunakan untuk berkomunikasi di
antara satu sama lain. Bahasa adalah alat perpaduan, maka untuk mencapai
perpaduan kaum, perlu ada percampuran dan penggunaan sistem pelajaran yang
seragam dengan bahasa komunikasi yang sama. Langkah yang paling baik untuk
mencapai matlamat ini adalah dengan mengadakan satu sistem sekolah yang tunggal
supaya semua pelajar dari bangsa yang berbeza dapat duduk sebumbung di bawah
sistem pendidikan yang sama. Sistem ini juga hendaklah tidak menghalang kaum lain
untuk mempelajari bahasa ibunda mereka dan bebas mengamalkan amalan agama
mereka. Jika ini sukar dicapai disebabkan oleh faktor politik, maka matlamat
perpaduan kaum masih boleh dicapai dengan kaedah menyeragamkan penggunaan Bahasa
Melayu sebagai bahasa komunikasi di semua sekolah-sekolah tetapi memberi
kelonggaran penggunaan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa ilmu untuk
matapelajaran Sains dan Matematik.
Memandangkan Bahasa Melayu itu bahasa yang paling utama/resmi dan dijadikan bahasa perpaduan, maka buku rujukan dan peperiksaan hendaklah dijalankan di dalam Bahasa Melayu. Di setiap sekolah-sekolah vernakular ini perlu menitikberatkan aspek memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi, di samping membuka peluang yang lebih luas kepada murid-murid dari bangsa lain untuk turut belajar di sekolah tersebut. Pada waktu yang sama, sekolah-sekolah kebangsaan pula perlu lebih terbuka dengan menyediakan peluang mempelajari bahasa-bahasa lain selain dari Bahasa Melayu di sekolah. Peluang mempelajari bahasa lain ini bukan sahaja terhad kepada pelajar bukan melayu, tetapi pelajar melayu sendiri patut mempelajari bahasa Cina dan Tamil untuk tujuan perpaduan kaum.Untuk menarik lebih ramai murid-murid dari bangsa lain belajar di sekolah kebangsaan, maka mutu sistem pelajarannya hendaklah diperbaiki sehingga ianya menjadi pilihan utama pelajar2 dari semua golongan. Apabila sebuah sekolah kebangsaan menyediakan peluang yang sama untuk belajar bahasa lain, mutu pengajaran dan pembelajaran yang lebih bermutu, maka secara automatiknya lama kelamaan sekolah kebangsaan ini akan menjadi tumpuan semua golongan. Akhirnya sekolah vernakular dan sekolah kebangsaan akan menjadi satu entiti yang setanding dan sama, sehingga ibubapa dari mana-mana golongan etnik tidak keberatan untuk menghantar anak2 mereka belajar di mana-mana sekolah tersebut. Ini mungkin memakan masa yang panjang tetapi ianya boleh dilakukan jika diusahakan dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas oleh pihak pengubal polisi dan kerajaan demi untuk melihat perpaduan kaum yang lebih baik dan sistem pendidikan yang cemerlang. Usaha ini dapat dicapai tanpa perlu mengorbankan kepentingan bahasa kebangsaan dan meletakkannya pada kedudukan yang sepatutnya mengikut perlembagaan negara kita.
Memandangkan Bahasa Melayu itu bahasa yang paling utama/resmi dan dijadikan bahasa perpaduan, maka buku rujukan dan peperiksaan hendaklah dijalankan di dalam Bahasa Melayu. Di setiap sekolah-sekolah vernakular ini perlu menitikberatkan aspek memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi, di samping membuka peluang yang lebih luas kepada murid-murid dari bangsa lain untuk turut belajar di sekolah tersebut. Pada waktu yang sama, sekolah-sekolah kebangsaan pula perlu lebih terbuka dengan menyediakan peluang mempelajari bahasa-bahasa lain selain dari Bahasa Melayu di sekolah. Peluang mempelajari bahasa lain ini bukan sahaja terhad kepada pelajar bukan melayu, tetapi pelajar melayu sendiri patut mempelajari bahasa Cina dan Tamil untuk tujuan perpaduan kaum.Untuk menarik lebih ramai murid-murid dari bangsa lain belajar di sekolah kebangsaan, maka mutu sistem pelajarannya hendaklah diperbaiki sehingga ianya menjadi pilihan utama pelajar2 dari semua golongan. Apabila sebuah sekolah kebangsaan menyediakan peluang yang sama untuk belajar bahasa lain, mutu pengajaran dan pembelajaran yang lebih bermutu, maka secara automatiknya lama kelamaan sekolah kebangsaan ini akan menjadi tumpuan semua golongan. Akhirnya sekolah vernakular dan sekolah kebangsaan akan menjadi satu entiti yang setanding dan sama, sehingga ibubapa dari mana-mana golongan etnik tidak keberatan untuk menghantar anak2 mereka belajar di mana-mana sekolah tersebut. Ini mungkin memakan masa yang panjang tetapi ianya boleh dilakukan jika diusahakan dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas oleh pihak pengubal polisi dan kerajaan demi untuk melihat perpaduan kaum yang lebih baik dan sistem pendidikan yang cemerlang. Usaha ini dapat dicapai tanpa perlu mengorbankan kepentingan bahasa kebangsaan dan meletakkannya pada kedudukan yang sepatutnya mengikut perlembagaan negara kita.
BAGAIMANA MELETAKKAN BAHASA KEBANGSAAN DI KEDUDUKAN YANG SEPATUTNYA
Hari ini rakyat Malaysia dan ramai pemimpin-pemimpin negara kita menghadapi krisis keyakinan yang serius terhadap keupayaan bahasa melayu yang menjadi bahasa kebangsaan ataupun bahasa resmi termaktub di dalam perlembagaan negara kita. Kedudukan bahasa melayu semakin hari semakin membimbangkan. Disebabkan oleh tanggapan bahawa Bahasa Inggeris adalah segala-galanya, maka kita dapati Bahasa Inggeris dijadikan keperluan utama di dalam banyak aspek kehidupan manusia di Malaysia termasuk peluang mendapatkan pekerjaan. Masyarakat kita lebih berbangga jika menggunakan Bahasa Inggeris dari Bahasa Melayu, hatta ketika berkomunikasi dengan bangsa sendiri.Sebenarnya jika dikaji dengan lebih mendalam, kita akan dapati keperluan menggunakan Bahasa Melayu adalah lebih besar di dalam negara kita kerana bahasa ini digunakan oleh majoriti rakyat Malaysia. Apabila majoriti pelanggan menggunakan Bahasa Melayu, maka sepatutnya Bahasa Melayu ini dijadikan syarat utama kepada majikan untuk mencari pekerja. Contohnya di dalam bidang kedoktoran, mana mungkin bahasa melayu dipersalahkan jika ada pegawai-pegawai perubatan tertekan dan meletakkan jawatan sedangkan majoriti pesakit-pesakit di dalam wad yang memerlukan rawatan menggunakan bahasa melayu untuk berkomunikasi. Tentu para doktor yang rata-rata fasih berbahasa melayu lebih senang menjalankan tugas mereka. Dakwaan-dakwaan palsu seperti inilah yang menjatuhkan martabat bahasa melayu dan memberi persepsi negatif kepada orang ramai. Ramai penulis lebih suka menulis kelebihan bahasa inggeris dari bahasa melayu dan jika ada berita-berita yang merendahkan bahasa melayu, maka berita itulah yang akan disensasikan. Saya telah menulis dengan panjang lebar mengenai isu bahasa di dalam pendidikan di negara kita, sila klik di sini. Professor Dr. Wan Ramli Wan Daud yang merupakan di antara Saintis Malaysia bertaraf dunia ada menulis mengenai isu bahasa melayu di dalam penguasaan ilmu Sains dan teknologi. Sila klik di sini untuk membaca rencana beliau.
Pada hari ini, walaupun jelas bahasa melayu itu lebih penting di dalam semua aspek kehidupan rakyat negara kita samada pendidikan, perniagaan, perhubungan dan lain-lain bidang, ianya tidak ditonjolkan. Bahasa melayu juga adalah bahasa perpaduan yang boleh menjadi alat yang sangat berkesan untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Sebaliknya apa yang ditonjol-tonjolkan adalah kononnya penguasaan Bahasa Inggeris lebih penting bagi memudahkan untuk berbincang dan berhubungan dengan orang luar negara bagi mengembangkan urusan perniagaan ataupun lain-lain urusan ke peringkat antarabangsa. Hakikatnya orang luar negara tidak melihat sejauhmana fasihnya kita berbahasa Inggeris untuk menjalinkan hubungan perniagaan tetapi faktor-faktor lain seperti kekukuhan ekonomi, kestabilan politik, keamanan, sumber semulajadi dan lain-lain faktor yang tidak ada kaitan dengan bahasa yang digunakan. Terlalu banyak contoh negara-negara asing yang maju tanpa memerlukan bahasa Inggeris di dalam sistem pendidikan dan hidup mereka. Mereka masih mampu mengekalkan martabat bahasa ibunda mereka dan maju di dalam semua bidang, samada pendidikan, teknologi dan ekonomi.
Kerajaan patut menggubal dasar yang dapat mengubah persepsi ini dengan menguatkuasakan akta2 dan peraturan2 seperti kewajipan menggunakan Bahasa Melayu semasa mesyuarat, pengiklanan, surat menyurat, pekeliling, lapuran, surat perjanjian, temuduga dan kewajipan menguasai Bahasa Melayu dengan baik sebelum dapat mendaftarkan perniagaan serta memohon pekerjaan. Malah ianya juga boleh dijadikan syarat untuk kenaikan pangkat. Penekanan juga perlu diberikan di dalam amalan menggunakan bahasa melayu yang tulin dan tidak menggunakan bahasa rojak sepertimana yang pernah dinyatakan oleh Professor Diraja Ungku Aziz bahawa “bahasa rasmi negara adalah bahasa Melayu, sayang sekali bahasa Melayu ketika ini dikira bahasa rojak, seolah-olah tidak mempunyai keperibadian sendiri sama seperti budaya kita”. Apabila persepsi ini berubah dan rakyat nampak kepentingan menguasai Bahasa Melayu di dalam kehidupan mereka, maka mereka akan dengan sendirinya berusaha untuk meningkatkan keupayaan menguasai bahasa ini, tidak kira dari apa sahaja latarbelakang bangsa mereka. Hari ini walaupun ada peraturan yang menghendaki bahasa melayu digunakan di majlis-majlis resmi, mahkamah dan lain-lain, tetapi rata-rata pegawai-pegawai yang terlibat lebih suka menggunakan bahasa inggeris ataupun bahasa rojak.
Menjadikan kewajipan menguasai Bahasa Melayu dari segi penulisan dan pertuturan untuk memohon memasuki pusat pengajian juga perlu ditekankan kepentingannya. Menjadikan wajib lulus (penulisan dan lisan) Bahasa Melayu di semua pengajian tidak kira apa bidang sekali pun melalui ujian bahasa sebelum dipilih untuk menghadiri temuduga contohnya adalah salah satu dari banyak lagi kaedah-kaedah memartabatkan bahasa melayu. Kerajaan juga patut meningkatkan kempen penggunaan bahasa kebangsaan dengan menjalankan aktiviti mempromosi penggunaan bahasa melayu dan kempen mencegah amalan bahasa rojak dalam kalangan rakyat. Pemimpin patut menjadi contoh kepada rakyat dengan menggunakan bahasa melayu dengan baik, contoh pemimpin yang mempunyai penguasaan bahasa melayu yang baik adalah seperti Datuk seri Rais Yatim, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Tan Sri Lee Lam Thye dan beberapa orang lagi pemimpin. Di dalam kita memperjuangkan bahasa melayu di negara ini, ketepikan pendirian politik, samada kerajaan mahupun pembangkang hendaklah meletakkan agenda memartabatkan bahasa melayu ini sebagai agenda terpenting perjuangan parti. Ini akan dapat meningkatkan imej dan memulihkan persepsi masyarakat Malaysia kepada Bahasa Melayu, sehingga masyarakat kita semuanya akan beranggapan bahawa kalau tidak cekap berbahasa Melayu susah untuk masuk universiti dan susah untuk mendapatkan pekerjaan.
Penterjemahan buku-buku ilmu ke dalam Bahasa Melayu sangat penting dan ini perlu dipertingkatkan sebagaimana yang dilakukan oleh negara Jepun, Korea dan lain-lain negara maju. Dengan kemahiran berbahasa Melayu di dalam pengajaran Sains dan Matematik, maka kita akan dapat menghasilkan lebih ramai penterjemah-penterjemah yang berkemahiran tinggi. Mungkin satu masa lagi pengajian peringkat yang lebih tinggi sehingga kepada doktor falsafah (pHD) tidak lagi memerlukan rujukan buku-buku berbahasa Inggeris kerana negara kita sudah mempunyai cukup buku-buku rujukan berbahasa Melayu. Pada ketika itu sistem pendidikan kita boleh menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua peringkat sehingga ke peringkat pengajian tertinggi. Institusi-institusi pengajian tinggi juga dapat mengambil peluang menaikkan martabat bahasa melayu dengan menawarkan insentif ataupun peluang kenaikan pangkat kepada pensyarah-pensyarah yang dapat menghasilkan bahan akademik di dalam bahasa melayu.
Banyak lagi kaedah yang boleh difikirkan untuk meletakkan martabat bahasa melayu ke kedudukan yang sepatutnya. Apa yang saya nyatakan di atas hanya sebahagian darinya. Pokoknya seperti kata pepatah melayu " mahu seribu daya, tidak mahu seribu dalih".
Rakyat Malaysia terutamanya
masyarakat melayu yang menjadi majoriti penduduk Malaysia akan menghadapi waktu
yang sukar di dalam konflik kepentingan bahasa komunikasi dan bahasa ilmu.
Penguasaan ilmu akan menjadi lebih sukar dan mereka akan terpinggir apabila
tidak mempunyai asas yang kukuh di dalam bidang Sains dan Matematik. Ibubapa
akan menjadi keliru dengan sistem yang berubah-ubah sehingga mungkin akan
kehilangan keyakinan terhadap sistem pendidikan yang ada. Mereka mungkin perlu
mengeluarkan belanja yang lebih untuk menghantar anak-anak ke kelas tambahan
bahasa dan matapelajaran Sains dan Matematik.
Guru-guru adalah golongan yang
amat terkesan kerana perlu menyesuaikan diri dengan penggunaan bahasa lain di
dalam pengajaran Sains dan Matematik. Walaupun mereka telah biasa dengan PPSMI
selama 10 tahun tetapi kajian telah menunjukkan bahawa guru-guru yang ada masih
mempunyai masalah penguasaan Bahasa Inggeris untuk menyampaikan ilmu mereka.
Malah salah satu sebab mengapa PPSMI dihentikan adalah seperti yang disebut
oleh mantan TPM, Tan Sri Muhyiddin Yasssin “ keputusan memansuhkan PPSMI ini
mengambil kira masalah guru-guru yang tidak menguasai Bahasa Inggeris dengan
baik sehingga menyukarkan proses pengajaran dan pembelajaran, kajian yang
dijalankan oleh Kementerian Pelajaran menunjukkan hampir 60,000 guru kedua-dua
subjek itu mempunyai daya penguasaan Bahasa Inggeris yang lemah”. Sila rujuk
Jadual 1 untuk mengetahui hasil pemantauan pencapaian PPSMI pada tahun 2008.
Kos untuk menjalankan program
PPSMI akan menelan belanja yang tinggi kerana persediaan dan prasarana yang
diperlukan menelan kos yang pasti sangat tinggi. Kerajaan perlu memikirkan
kaedah untuk meningkatkan kemahiran guru-guru semenjak dari di Pusat latihan perguruan
sehinggalah ke sekolah-sekolah. Bengkel, kursus dan latihan perlu
dipertingkatkan. Tidak kurang juga prasarana dan alat pembelajaran yang perlu
disediakan. Dikatakan bahawa kos perlaksanaan PPSMI dari tahun 2003 hingga 2012
memakan belanja sebanyak RM5 billion.
Di samping pemantauan Kementerian
Pelajaran terhadap pencapaian PPSMI pada tahun 2008, beberapa kajian lain telah
dijalankan untuk menilai keberkesanan perlaksanaan PPSMI pada tahun 2002 hingga
2012 dan mengikut Prof Emeritus Dato’ Isahak Haron yang menjalankan kajian terhadap pelajar tingkatan dua yang
mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, terdapat 87% pelajar
menghadapi kesukaran mempelajari matapelajaran sains dan 84% pelajar mempunyai
kesukaran di dalam matapelajaran matematik.
Kajian ini dilakukan ke atas murid-murid yang sudah melalui 7 generasi
perelaksanaan PPSMI. Adakah kita ingin berdepan dengan kegagalan untuk kali
kedua, dan ke arah manakah langkah kita seterusnya selepas ini? Ibubapa,
guru-guru dan murid-murid akan berdepan dengan tekanan dan kekeliruan untuk
sekian kali.
Program PPSMI akan pasti lebih meminggirkan
Bahasa Melayu di persada kehidupan rakyat Malaysia dan inilah hakikat yang
tidak boleh dinafikan walaupun ramai pejuang-pejuang PPSMI tidak bersetuju. Kerana
inilah yang berlaku kepada negara-negara yang menggunakan bahasa lain sebagai
bahasa ilmu untuk rakyat mereka dari peringkat awal persekolahan. Apatah lagi
negara kita yang masih banyak kekurangan dari segi persediaan fizikal dan
mental rakyat-rakyatnya untuk beralih dari Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris
di dalam sistem pendidikan sekolah rendah dan menengah. Negara Singapura
contohnya menggunakan polisi bilingual semenjak lebih 30 tahun dan beberapa
kajian telah dibuat untuk melihat kesan menggunakan bahasa kedua sebagai bahasa
pengantar di Singapura. Menurut lapuran Kementerian Pendidikan Singapura,
kajian ke atas murid-murid berbangsa Cina di peringkat darjah satu telah
menunjukkan bahawa peratusan penggunaan bahasa Cina di rumah telah menurun dari
67.9% pada tahun 1980 kepada 43.6% pada tahun 2004, manakala penggunaan Bahasa
Inggeris telah meningkat dari 9.3% kepada 47.3% pada tempoh yang sama.
Dikatakan jika trend ini berterusan, maka Bahasa Inggeris akan menjadi bahasa
ibunda baru rakyat Singapura berbangsa Cina dan pada waktu yang sama, bahasa
Cina akan menjadi bahasa asing yang dipelajari di sekolah di dalam jangkamasa
10 hingga 20 tahun akan datang. Bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew
sendiri yang merupakan orang yang bertanggungjawab memperkenalkan sistem
pendidikan ini sendiri pernah menyatakan kebimbangannya “ after 30 years of
bilingual education, the pendulum has swung too much in the direction of
English, leaving younger Singaporean unable to speak their mother tongue
language”. Kejayaan Singapura di dalam semua bidang pada hari ini bukan
semata-mata disebabkan oleh penguasaan Bahasa Inggeris, malah peranannya tidak
sebesar yang disangkakan, tetapi adalah hasil kepimpinan yang cemerlang, sikap
rakyat yang berdaya saing, faktor ekonomi, faktor bilangan penduduk serta saiz
negara yang kecil dan satu lagi adalah faktor mengimport kepakaran luar untuk
masuk ke Singapura yang menyumbang kepada kemajuan negara ini.
KESIMPULAN
Bahasa Melayu adalah bahasa
kebangsaan yang sangat bernilai kerana bukan sahaja ianya menjadi alat untuk
mendapat ilmu secara lebih baik oleh rakyat Malaysia tetapi juga adalah senjata
yang sangat berkesan untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Bahasa Melayu adalah
bahasa yang paling tepat untuk digunakan sebagai bahasa pengantar pelajaran
matematik dan sains sekurang-kurangnya di peringkat sekolah rendah dan menengah
kerana pada ketika inilah anak-anak Malaysia perlu untuk mendapat asas yang
kukuh di dalam kedua-dua bidang ilmu sebelum melangkah ke pengajian yang lebih
tinggi.
Kemampuan Bahasa Melayu tidak
perlu dipertikaikan kerana ianya digunakan oleh lebih 300 juta orang di seluruh
dunia dan merupakan bahasa ke 5 paling utama di dunia. Rakyat Malaysia sendiri
yang tidak yakin kerana persepsi dan kerana terpengaruh dengan fahaman
kolonialisme. Jika kerajaan kita melaksanakan cadangan-cadangan yang telah
dinyatakan di dalam rencana ini, satu hari nanti Bahasa Melayu akan menjadi
bahasa yang diutamakan oleh setiap orang dan institusi di Malaysia dan tidak
wujud lagi persepsi negatif sebaliknya kita akan dapat melihat bagaimana orang
berkata “ kalau tidak cekap berbahasa Melayu, sukar untuk mencapai kejayaan
akademik dan sukar mencari kerja”. Bahasa melayu dikenali sebagai salah satu
bahasa yang sangat mudah dikuasai, maka ciri-ciri ini dan lain-lain yang
dinyatakan di atas sudah tentu menjadikannya satu bahasa yang boleh pergi lebih
jauh dan mempunyai masa depan yang sangat baik sebagai bahasa antarabangsa.
Di dalam usaha memartabatkan Bahasa
Melayu, kita tidak menafikan kepentingan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
dan bahasa komunikasi antarabangsa. Pemantapan penguasaan Bahasa Inggeris perlu
diteruskan sehingga semua rakyat Malaysia fasih menulis dan bertutur di dalam
bahasa ini. Ini dapat dilakukan dengan meningkatkan keberkesanan pengajaran Bahasa
Inggeris, menambah jumlah masa pembelajaran, kempen-kempen, meningkatkan mutu
tenaga pengajar dan memperbaiki kaedah pengajaran Bahasa Inggeris. Penggunaan Bahasa
Inggeris sebagai bahasa ilmu boleh digunakan di pusat pengajian tinggi jika
belum ada buku-buku rujukan di dalam Bahasa Melayu. Sejarah telah menunjukkan
bahawa perkara ini boleh dilakukan dan berjaya seperti mana yang berlaku
semenjak tahun 1970-an sehingga tahun 2002, pelajaran sekolah rendah dan
menengah menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar Sains dan Matematik
dan apabila anak-anak ini melanjutkan
pelajaran ke peringkat universiti, tidak menjadi masalah besar bagi mereka
untuk bertukar kepada Bahasa Inggeris. Jika sekiranya pada hari ini kita
menggunakan sistem yang sama tetapi usaha yang lebih giat dijalankan bagi
meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi, maka tentu
sekali proses perubahan dari sistem sekolah kepada sistem di universiti akan
berjalan dengan lebih lancer dan mudah.
Kesan positif dari penggunaan Bahasa
Melayu sebagai bahasa utama dan bahasa ilmu akan membawa banyak kebaikan kepada
negara kita, di antaranya (1) memartabatkan Bahasa Melayu selaras dengan
kehendak perlembagaan, (2) menyatupadukan rakyat Malaysia, (3) penguasaan ilmu Sains
dan Matematik lebih mudah dan anak-anak mempunyai asas yang lebih kukuh di
dalam matapelajaran ini, (4) hilangnya ancaman kepada tradisi penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan
di rumah dan di tempat kerja, (5) Bahasa Melayu akan terus menjadi bahasa ibunda rakyat Malaysia
terutamanya bangsa melayu yang menjadi majoriti rakyat Malaysia, (6) Lama
kelamaan, dengan peningkatan penggunaan Bahasa Melayu, lebih banyak buku2
rujukan diterjemahkan maka kebergantungan kepada bahasa lain akan berkurangan
dan kita menjadi masyarakat yang lebih independen, (7) kos yang tinggi untuk
melaksanakan PPSMI dapat digunakan untuk tujuan lain yang lebih bermanfaat
seperti meningkatkan kemudahan pembelajaran, memberi insentif yang lebih baik
kepada guru-guru dan juga meningkatkan bilangan guru-guru yang terlatih dan
pakar di dalam bidang Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik. Wang ini juga lebih
baik digunakan untuk membina lebih banyak sekolah-sekolah serta mengurangkan
nisbah guru:murid. Usaha-usaha menterjemahkan buku-buku kepada Bahasa Melayu
dapat dipertingkatkan supaya kita mempunyai cukup sumber rujukan di dalam
bahasa kebangsaan, dan (8) mengurangkan tekanan dan kekeliruan ke atas ibubapa,
guru-guru dan murid-murid kerana sistem pendidikan yang seragam, konsisten dan
tidak menjalani perubahan yang terlalu kerap.
Hasilnya, kita dapat meningkatkan
martabat Bahasa Melayu, mengekalkan budaya bangsa sendiri, mencapai perpaduan
kaum dan pada waktu yang sama negara kita dapat menghasilkan ramai
cendikiawan-cendikiawan di dalam semua bidang sehingga mereka dapat
memanfaatkan rakyat Malaysia di dalam bidang ekonomi, perdagangan, pendidikan,
sains dan teknologi sehingga negara kita menjadi maju dan tidak perlu
bergantung dengan bantuan negara-negara lain. Sistem pendidikan yang bersepadu
dan terbaik ini juga menghasilkan individu-individu yang mempunyai daya
kepimpinan yang lebih baik, penguasaan bahasa yang cemerlang dan jatidiri yang
kukuh untuk menjadi pemimpin yang lebih berjaya di masa-masa hadapan. Biarlah apa yang kita kendong hari ini akan dapat kita bawa untuk dikumpulkan dengan apa yang kita kejar di hujung sana.
Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Ketua Jabatan
Pakar Perunding Kanan O&G
Hospital Sultanah Bahiyah
Presiden Malaysian Gynaecological Cancer Society
Februari 2016
Rencana ini
ditulis berdasarkan pendapat peribadi semata-mata dan tidak mewakili mana-mana
institusi samada institusi kerajaan, swasta mahupun mana-mana parti politik.
err..saya harap ada yg dapat jawab saye..kalau dalam soalan sekolah dia tanya mengapa perlu martabatkan bahasa melayu nk jawab apa ya?
ReplyDeletetak taw
Deleteme too same question hm
DeleteIa membantu saya untuk menyiapkan kerja sekolah. 😊
ReplyDeleteThank you
ReplyDelete