Wednesday, March 16, 2016

HUKUMAN ROTAN



Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor

Isu merotan murid adalah isu yang sering tenggelam timbul di dalam masyarakat kita hari ini. Merotan adalah salah satu bentuk hukuman yang sering digunakan oleh guru dan ibubapa. Apakah batas hukuman ini supaya ianya menjadi hukuman yang dapat mendidik anak-anak dan murid-murid. Saya dapati apabila berlaku insiden merotan murid-murid yang dipaparkan di dada-dada akhbar, pelbagai reaksi orang awam. Ada yang menyokong dan ada juga yang membantah. Dalam kalangan yang menyokong pula, mereka berpendapat bahawa anak-anak pada hari ini sangat sukar dikawal dan tidak ada pilihan lain melainkan dengan merotan. Ramai orang awam sendiri memberi reaksi dengan mengatakan “ aku dulupun pernah kena rotan, disebabkan oleh rotan inilah, aku berjaya seperti sekarang”. Manakala yang menentang hukuman merotan pula mungkin memberi alasan bahawa merotan patut dihapuskan kerana ianya memberi kesan fizikal dan memalukan pelajar atau anak-anak. Saya berpendapat, di dalam menangani isu merotan sebagai satu bentuk hukuman, ada tiga perkara yang perlu dipertimbangkan iaitu:
1. Merotan dari sudut undang-undang dan peraturan sekolah/kementerian pendidikan
2.   Merotan dari sudut ajaran agama Islam (dan agama lain)
3.   Merotan dari sudut perubatan dan kesihatan

MEROTAN DARI SUDUT PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG

Anda boleh merujuk pekeliling Kementerian Pendidikan Malaysia mengenai peraturan dan undang-undang merotan murid sekolah di sini (PERATURAN MEROTAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA)

MEROTAN DARI SUDUT AGAMA ISLAM
Manakala merotan dari perspektif agama Islam pula, anda boleh merujuk pautan-pautan di bawah (klik untuk membaca):
4. ROTAN 
Banyak lagi pautan-pautan mengenai isu merotan yang anda boleh dapatkan di dalam buku ataupun internet.

MEROTAN DARI ASPEK KESIHATAN
Untuk ruangan yang terhad ini, saya hanya ingin menyentuh sedikit mengenai merotan dari aspek kesihatan. Dari perspektif kesihatan/perubatan mungkin perlu dibahagikan kpd kesan fizikal dan psikologikal/emosi. Bagi kesan emosi dan psikologi, ianya dibincangkan di dalam rencana-rencana mengenai merotan mengikut ajaran Islam. Kesan fizikal yang akan dialami oleh penerima hukuman bergantung kepada kekuatan merotan, saiz rotan dan bahagian anggota badan yang dirotan.
Berikut adalah panduan mengenai kemungkinan berlakukan masalah kecederaan serius jika merotan dilakukan pada bahagian berkenaan (klik di sini untuk rujukan):
1.   Bahagian pinggang di mana letaknya ginjal/buah pinggang. Buah pinggang adalah organ yang agak dekat kedudukannya dengan dinding badan.
2.   Leher di mana terdapat banyak struktur penting seperti tulang belakang leher (cervical spine) yang membekalkan saraf untuk anggota atas badan, salur darah besar seperti arteri carotid, superior venacava, salur pernafasan trakea, kelenjar tiroid dan lain-lain.
3.   Bahagian tulang belakang yang terdiri dari tulang spina, saraf tunjang dan saraf-saraf yang keluar darinya.
4.   Bahagian muka mempunyai banyak anggota penting seperti mata, telinga, bibir, tulang dan lain-lain
5.   Bahagian sendi samada di siku ataupun lutut kerana di sini terdapat ligament, saraf dan sendi yang boleh tercedera.

Di dalam gambar 1 yg disiarkan di bawah, kesan rotan adalah agak serius dan berkemungkinan meninggalkan parut. Bahagian badan yang dirotan juga adalah pinggang yang berdekatan dengan organ buah pinggang. Manakala di dalam gambar 2 pula, rotan dikenakan pada bahagian hampir keseluruhan belakang badan dan di bahagian ini terdapat banyak organ-organ yang boleh tercedera. 

Bahagian yg sesuai dirotan adalah pada tapak tangan atau bahagian punggung yg berlapik supaya tidak memberi kesan mengelupas pada kulit. Kekuatan pukulan juga adalah penting supaya ianya tidak menyebabkan parut kerana hukuman ini bukan untuk menghukum penjenayah berat seperti yang dilakukan di penjara, tetapi hukuman yang bertujuan untuk mendidik anak-anak ini demi kebaikan masa depan mereka. Apa sahaja bentuk hukuman yg diberikan hendaklah dilakukan dgn tujuan mendidik dan bukan mendera. Saya menyeru kepada semua terutama guru-guru supaya apabila ingin menghukum anak-anak ataupun murid-murid, pastikan anda telah merujuk 3 aspek penting yang saya nyatakan di atas iaitu dari aspek undang-undang, aspek pendidikan agama islam dan juga kesihatan. Manakala ibubapa pula, di dalam mendidik anak, lakukanlah seperti mana yang diajar oleh agama kita di samping faham mengenai kaedah merotan atau memukul supaya tidak meninggalkan kesan fizikal kepada anak-anak. Ibubapa juga perlu lebih terbuka dan berbaik sangka dengan guru-guru yang merotan murid-murid berdasarkan kepada peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh pihak Kementerian.

Gambar 1


Gambar 2


Pendapat yang terkandung di dalam rencana ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak mewakili mana-mana institusi ataupun pertubuhan.




No comments:

Post a Comment