Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Saya tertarik dengan penjelasan Dato' Dr.Mohd Asri Zainal Abidin (Dr.Maza) (klik di sini untuk membaca), Mufti Perlis, mengenai makna
PERUBATAN ISLAM dari pandangan beliau yang di antaranya mengiktiraf perubatan moden
ini sebagai sesuatu yang tidak bertentangan dgn ajaran Islam, malah
sepatutnya menjadi keutamaan jika ianya terbukti kaedah paling berkesan
utk merawat penyakit. Secara peribadi inilah penjelasan terbaik yang
pernah saya baca dan menguatkan lagi kepercayaan saya bahawa Islam itu
adalah agama yang progresif dan sesuai di sepanjang masa. Perkembangan
perubatan moden tidak salah jika diumpamakan seperti dahulunya manusia
berjalan kaki atau menunggang haiwan utk mengembara, tapi hari ini
manusia menaiki kenderaan bermotor utk bergerak dari satu tempat ke
tempat yang lain. Teknologi ini akan terus berkembang, bertambah mudah,
canggih dan selesa kepada manusia. Manusia tidak pernah mempersoalkan
kepentingan sistem pengangkutan moden ini yang terbukti lebih cepat,
lebih menjimatkan masa dan lebih selamat. Banyak lagi contoh2 sumbangan
teknologi moden kpd kemudahan dan keselesaan manusia. Manusia tidak melepaskan peluang untuk menggunakan teknologi-teknologi moden ini tanpa banyak soalan dan kontroversi.
Begitu juga dengan perubatan dan kesihatan, orang zaman dahulu
merawat penyakit dengan pelbagai kaedah yang pada mereka itulah kaedah
terbaik pada masa itu, mungkin dengan menggunakan akar kayu, kulit2
pokok, daun2, buah2an dan lain-lain. Hatta ada juga yang menggunakan
kaedah menghalau makhluk halus dan jin. Pada masa itu pengetahuan perubatan
masih terhad dan manusia belum mengetahui banyak
perkara mengenai penyakit, apakah punca penyakit itu dan bagaimanakah
untuk merawatnya. Lama kelamaan, pengetahuan mengenai penyakit bertambah
baik, punca penyakit dapat dikesan dan kaedah rawatan yang terbaik dapat
dihasilkan. Begitu juga kaedah-kaedah mengesan penyakit, ujian dan rawatan-rawatan penyakit menjalani perkembangan yang pesat. Semuanya di atas kehendak Allah swt yang memberi akal dan
khudrat kepada manusia. Ilmu perubatan moden juga memberikan kefahaman
kepada manusia bagaimana menilai keberkesanan sesuatu kaedah rawatan dan
menolak kaedah rawatan yang tidak berkesan (sila baca di sini untuk mengetahui bagaiamana menilai keberkesanan produk kesihatan menurut perubatan moden). Untuk menjadi pakar di
dalam bidang perubatan moden, bukan sedikit masa, tenaga dan pengorbanan
yang perlu dicurahkan. Jangan sia2kan ilmu dan kepakaran mereka,
merekalah yang sepatutnya dijadikan tempat rujukan, bukan "doktor
google", doktor palsu, pakar auta yang mengaku pakar hanya dgn hujung
jari.Tidak kurang juga yang mengekploitasi agama untuk kepentingan perniagaan dan menarik pelanggan sedangkan produk tersebut belum dibuktikan berkesan.
Mengenai dakwaan merawat mengikut sunnah nabi, saya lebih tertarik dengan pandangan kedua ulamak2 yg disenaraikan di dalam
tulisan Dr.Maza iaitu al-Qadi ‘Iyadh, Ibn Khaldun dan Muhammad Abu Zahrah
yang berpendapat meskipun ada hadith2 sahih (bukan wahyu) yang menyebut dakwaan kemujaratan
habbatus sauda’ (jintan hitam), berbekam, air kencing unta, susu unta,
oud hindi dan seumpamanya, ianya adalah pengalaman peribadi Rasulullah
dan persekitaran pada ketika itu. Jika pada hari ini terbukti ianya
tidak berkesan, maka bukanlah bermaksud Rasulullah itu berbohong tetapi
ini menunjukkan bahawa di dalam kemaksuman Baginda sebagai Rasulullah
yang membawa risalah Islam, Baginda adalah juga manusia biasa yang boleh
tersilap di dalam isu2 keduniaan lain yg bukan menjadi sebab Baginda
diutuskan (rujuk dalil yang dikemukakan oleh Dr.Maza di sini), sebagaimana
Baginda boleh mengalami kesedihan, kesakitan, kecederaan dan wafat sama seperti
manusia2 lain. Hanya madu sahaja yang disebut di dalam al-Quran dan wajib orang Islam mempercayainya. Selainnya adalah amalan Rasulullah mengikut kefahaman dan persekitaran masyarakat pada ketika itu. Apa yang menyedihkan adalah terdapat ramai pengamal perubatan alternatif termasuk yang mengaku sebagai pengamal perubatan islam sendiri menggunakan hadis-hadis palsu untuk tujuan meyakinkan masyarakat dan melariskan jualan.
Kesimpulannya, untuk menjadi seorang Islam yang
progresif, kita tidak boleh menafikan keberkesanan perubatan moden,
malah jika ianya mempunyai cukup bukti keberkesanan, maka
kaedah inilah sepatutnya menjadi pilihan utama sebelum mencuba pilihan-pilihan
lain. Kaedah-kaedah rawatan alternatif lain boleh diamalkan dengan syarat ianya selamat, bersih, halal dan tidak mengganggu rawatan moden.
Sebenarnya masih banyak ilmu perubatan yang belum
diterokai dan masih ada penyakit yang belum ditemui punca dan kaedah
merawatnya. Bukan disebabkan penyakit itu tidak ada punca dan ubatnya,
tetapi ilmu dan kepakaran manusia hari ini belum mampu untuk mencarinya.
Mungkin satu hari nanti, punca dan ubat penyakit tersebut akan ditemui. Banyak contoh
penyakit2 yang dahulunya tidak diketahui, tetapi hari ini sudahpun
ditemui punca dan cara merawatnya. Ramai ahli masyarakat dan pengamal-pengamal perubatan alternatif mudah menyalahkan jin,
saka ataupun buatan orang, apabila punca penyakit tidak diketahui. Sebenarnya pesakit-pesakit ini mungkin belum menemui
pakar di dalam bidang tersebut ataupun pemeriksaan dan ujian belum
dijalankan dengan lengkap. Jika selepas bertemu pakar dan menjalani
ujian dengan lengkap, masih juga tidak ditemui puncanya, mereka
mungkin mengalami apa yang dinamakan Psiko-somatik iaitu penyakit jiwa
yang dimanifestasikan oleh gejala fizikal. Orang yang stres, kemurungan
dan risau seringkali mengalami sakit kepala, sakit2 badan, sakit perut, sesak nafas
dan lain-lain gejala fizikal. Hatta, mengikut pendapat Pakar Psikiatri, kejadian histeria yang sering menyerang murid-murid di asrama itu juga adalah manifestasi
masalah tekanan jiwa dan kerisauan.
Apabila stres, kemurungan dan risau dapat diubati, gejala fizikal itu
pun hilang, inilah yang dikatakan Psiko-somatik (rujuk di sini untuk keterangan lanjut). Masalah Psiko-somatik
ini sepatutnya tanggungjawab Pakar Psikiatri ataupun Pakar Psikologi,
tetapi jangan hairan jika ada orang-orang awam dan pengamal perubatan alternatif sendiri mampu menanganinya, jika mereka mampu meredakan masalah psikologi pesakit-pesakit ini. Ramai pesakit
Psiko-somatik sembuh apabila bertemu dengan "doktor panadol", dukun,
bomoh, tok guru dan ustaz. Sentuhan dan tutur-kata dari mereka ini membuat
pesakit Psiko-somatik merasa yakin, tenang dan kemudian gejala fizikal
mereka pun hilang. Kadangkala keadaan ini juga dikenali sebagai kesan plasebo. Jadi pada saya tidak ada halangan kepada sesiapapun
untuk bertemu dengan mana2 individu ini dengan syarat pesakit telah melalui
langkah-langkah yg saya sebutkan di atas dan rawatan alternatif yang digunakan itu tidak melibatkan penggunaan ilmu
hitam, pemujaan dan syirik. Setelah berusaha bersungguh-sungguh mencari punca dan
merawat penyakit, maka untuk memohon disembuhkan, di sinilah letaknya peranan DOA
dan TAWAKAL. Manusia hanya mampu berusaha, tetapi Allah jua yang
menyembuhkan. Hanya pandangan peribadi saya.
Ini adalah pandangan peribadi penulis, tidak mewakili mana-mana institusi dan pertubuhan.
No comments:
Post a Comment