Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi
Hospital Sultanah Bahiyah
Dunia
tanpa sempadan dan teknologi maklumat yang pesat berkembang pada hari ini
sedang memperlihatkan pertembungan di antara dua aliran pemikiran tentang perubatan.
Satu aliran adalah PERUBATAN MODEN moden ataupun konvensional dan satu lagi adalah
aliran RAWATAN ALTERNATIF. Masyarakat sedang meraba-raba untuk berpaut pada
dahan yang mana satu, takut silap dahan, jatuh tersembam. Masyarakat sukar untuk membezakan kedua-duanya,
masing-masing menganggap bidang mereka lebih baik dan memberi hujah berasaskan sains.
Kedua2nya ada institusi dan menyediakan pengiktirafan dalam bentuk sijil,
ijazah sarjana dan juga doktor falsafah. Jadi masyarakat akan bertemu dengan
pengamal kedua-dua aliran yang berbeza tetapi membawa gelaran Professor dan Dr. Ini menyebabkan
ramai orang awam terus keliru dan tidak kurang yang silap berpaut di
dahan, jatuh tersembam ke tanah. Ramai yang terhantuk baru tengadah, malangnya
kalau terhantuk di dalam isu kesihatan, sangat buruh padahnya.
Di antara kedua-dua aliran, yang mana satukah pilihan anda. Saya
sebagai salah seorang pengamal perubatan moden sudah tentu akan mempertahankan
aliran pemikiran perubatan moden. Seperti yang saya tulis di dalam
rencana-rencana yang lepas, perubatan moden adalah berasaskan kepada ilmu sains
dan mempraktiskan ilmu ini dengan “evidence-based medicine”. Kami sangat
teliti dan obses di dalam mencari kebenaran. Kami diajar supaya tidak menerima
dengan mudah sebarang dakwaan tanpa ada bukti yang kukuh. Kami mempunyai
disiplin dan kaedah yang sistematik di dalam menentukan kesahihan fakta
perubatan dan menggunakan "level of evidences" sebagai kayu pengukurnya.
Pengamal
Perubatan alternatif seperti Naturopathist, Herbalist, Homeopathist,
Chiropractist, Osteopathist dan lain-lain mendakwa mereka juga menggunakan
sains tetapi sebenarnya mereka lebih banyak menggunakan falsafah, jika adapun
sains, mereka akan hanya memilih sains yang boleh menyokong falsafah mereka. Perbezaan
yang paling ketara di antara mereka dengan pengamal perubatan moden adalah amalan
mereka tidak berasaskan “evidence based medicine” seperti yang diamalkan oleh
pengamal perubatan moden. Falsafah aliran pemikiran pengamal perubatan alternatif
ini bertitik tolak daripada konsep naturopathy ataupun perubatan naturopathic (“Naturopathic
Medicine”). Falsafah ataupun “aqidah” yang mereka pegang dikenali sebagai
Vitalisma (“Vitalism”) dan perubatan traditional (“folk medicine”), bahawa
kesihatan dan penyakit yang dihidapi oleh manusia ataupun benda hidup adalah
terhasil daripada pertembungan tenaga dalaman yang tidak dapat dilihat. Untuk
tujuan memulihkan diri, mereka kononnya menggunakan pendekatan meningkatkan
kekuatan dalaman supaya penyakit itu sembuh dengan sendiri tanpa intervensi (“self-healing”).
Golongan antivaksin adalah salah satu produk aliran pemikiran naturopathy. Falsafah
ini sebenarnya sudah ujud berkurun-kurun dahulu di mana pada ketika itu pengetahuan
tentang sains dan penyakit masih terhad dan teknologi masih mundur. Pada ketika
itu manusia banyak mengaitkan penyakit dengan tenaga dalam dan kerohanian serta makhluk halus. Malangnya sehingga hari ini falsafah ini masih terus dipegang secara "rigid" tanpa mengambil kira pengetahuan manusia yang lebih baik dan perkembangan teknologi yang semakin canggih. Rawatan berbentuk suntikan,
pembedahan dan ubat-ubatan adalah bertentangan dengan falsafah mereka. Mereka
mencipta dan mengeluarkan produk-produk yang didakwa hasil daripada alam semulajadi
bertujuan untuk meningkatkan keupayaan badan melawan penyakit. Sayangnya jika tidak semua, majoriti amalan dan produk-produk yang mereka hasilkan ini TIDAK pernah terbukti berkesan
merawat penyakit jika dinilai daripada perspektif pengamal perubatan moden. Banyak
produk-produk mereka didapati hanya memberi kesan placebo semata-mata (rujuktulisan saya dalam blog mengenai placebo) ataupun hanya untuk merawat gejala sahaja terutamanya kesakitan. Disebabkan oleh taksub terhadap falsafah
vitalisma ini, mereka akan hanya memilih ilmu sains yang menyokong falsafah
mereka dan menolak sebarang fakta sains yang bertentangan, sehingga mereka
mencipta sains mereka sendiri yang menjadi cacamerba. Akhirnya untuk menegakkan
benang yang basah, seringkali mereka terpaksa menggunakan pseudosains untuk
meyakinkan masyarakat supaya terpengaruh dengan mereka. Mereka telah banyak
menyebabkan kekeliruan masyarakat sehingga ada negara-negara yang mengharamkan
aktiviti mereka dan ramai dalam kalangan pengamal perubatan alternatif ini yang
didakwa di mahkamah kerana memudaratkan pesakit. Masyarakat tentu akan terpengaruh dengan gelaran yang
mereka miliki dan bagaimana lidah mereka menyebut perkataan-perkataan sains dan
penyakit yang bunyinya sama dengan pengamal perubatan moden.
Kalau
anda mengikuti rencana-rencana yang saya tulis sebelum ini, anda akan faham
bahawa saya bukanlah seorang pengamal perubatan moden yang taksub dan
beranggapan bahawa inilah saja kaedah rawatan yang unggul tanpa ada kelemahan.
Saya dan rakan-rakan sealiran berpendapat bahawa kaedah rawatan alternatif ada
peranannya di dalam merawat pesakit, walaupun bukan sebagai rawatan utama
tetapi sebagai rawatan komplimentari. Kami juga percaya bahawa penyakit fizikal
yang dihidapi oleh manusia mempunyai kaitan dengan faktor psikologikal. Kami tidak
menolak konsep meningkatkan tenaga dalam dan kekuatan diri untuk sembuh,malahan
suntikan, pembedahan dan ubat-ubatan yang dilakukan ke atas pesakit adalah
mempunyai matlamat yang sama. Analogi mudah yang boleh saya berikan adalah umpama askar yang berjuang di medan perang, untuk mengalahkan musuh mereka memerlukan senjata yang cukup dan berkesan, mereka tidak boleh menang hanya dengan berbekalkan tenaga dan tangan kosong semata-mata. Menggunakan senjata bukan bermaksud melawan fitrah. Suntikan vaksin umpamanya adalah salah satu
ikhtiar untuk meningkatkan keupayaan diri melawan penyakit. Perbezaannya adalah
kaedah-kaedah rawatan yang kami berikan tersebut sudah terbukti berkesan
melalui hasil kajian saintifik yang telah dijalankan, ia tidak dilakukan
semberono. Teknologi yang digunakan adalah yang terkini dan termaju yang ada
pada hari ini. Pada waktu yang sama, sebagai seorang yang beragama Islam, kuasa penyembuh hanyalah ada pada Allah swt dan manusia hanya perantara dan berikhtiar. Manusia hanya mencari ikhtiar yang betul dengan penyakit yang dihidapi melalui ilmu dan kepakaran yang juga anugerah daripadaNya.
Tidak dapat dinafikan bahawa kaedah
rawatan moden ada kelemahan kerana masih banyak ilmu yang belum diterokai dan
masih banyak penyakit yang belum ditemui penawarnya. Tetapi kelemahan yang sama
ujud di dalam semua bidang termasuk kejuruteraan, pertanian, perindustrian dan
lain-lain. Apa yang lebih penting adalah kesediaan kita untuk menerima hakikat
bahawa inilah yang terbaik untuk kita pada hari ini. Saya selalu membuat
perbandingan di antara sistem pengangkutan hari ini berbanding dengan masa
lampau, mengapa memilih kereta yang digerakkan oleh kuasa wap pada zaman dahulu berkelajuan hanya 5 km/jam
jika hari ini kita sudah ada system pengangkutan yang sangat cekap dan pantas. Mengapa
memilih alat telegraph yang sukar digunakan kalau kita sudah ada talipon yang lebih
cekap, pantas dan berkesan sebagai alat komunikasi. Saya seringkali membuat
analogi memilih amalan perubatan moden berbanding rawatan alternatif dengan
menggunakan jambatan untuk menyeberang sungai yang deras dan bukan mengambil
risiko untuk berenang. Sebagai masyarakat yang bijak dan rational, perubatan
moden sudah semestinya menjadi pilihan utama anda jika anda ingin memilih kaedah
yang lebih berkesan. Semoga tulisan ini
dapat membuka minda anda dan selepas ini anda akan tahu untuk memilih di antara
kaca dan permata. Saya percaya anda sudah boleh membezakan kualiti dua orang
Professor ataupun doktor daripada dua aliran yang berbeza, nampak serupa tetapi
tidak sama.
RENCANA INI ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS DAN TIDAK MEWAKILI MANA-MANA INSTITUSI ATAUPUN PERTUBUHAN.
No comments:
Post a Comment