Wednesday, April 4, 2018

BENARKAH TRANSFER FACTOR BOLEH MERAWAT KANSER

Ramai yang bertanya saya benarkan Transfer factor boleh merawat kanser. Berikut adalah penerangan ringkas yang merupakan pendapat peribadi saya mengenai Transfer Factor dan adakah ianya boleh digunakan untuk merawat kanser menggantikan rawatan kanser moden.
Transfer factor (TF) adalah sejenis protin yang ditemui oleh Dr.H Sherwood Lawrence, seorang pakar imunologi di University of New York pada tahun 1949. Beliau mengekstrak bahan itu daripada sel darah putih (limfosit) pesakit TB dan apa yang menarik adalah apabila bahan tersebut DISUNTIK kepada orang lain, ia bertindak seolah-olah individu tersebut telah dijangkiti TB. Jadi individu tersebut menjadi kebal kepada jangkitan TB walaupun hakikatnya tidak pernah dijangkiti oleh kuman TB. Jadi TF dianggap protin yang boleh mengubahsuai (modulasi) sistem pertahanan badan manusia. Mekanisma bagaimana TF ini berfungsi adalah kompleks untuk difahami oleh orang awam, jadi saya tidak perlu memperincikannya.
Semenjak penemuan Dr.Sherwood itu banyak kajian dilakukan untuk melihat kesan SUNTIKAN (suntikan bawah kulit dan di dalam otot) TF ke atas pesakit. Di antara penyakit-penyakit yang terlibat di dalam kajian suntikan TF ini adalah penyakit kanser, jangkitan,darah tinggi, alahan, psoriasis, kutil, “chronic fatique syndrome”, dan banyak lagi penyakit. Walau bagaimanapun kebanyakan pesakit-pesakit yang terlibat sudah menerima rawatan moden ataupun diberikan bersama. Jika penyakit kanser pula, kajian dilakukan ke atas pesakit kanser peringkat akhir, ataupun diberikan bersama ataupun kanser yang dihidapi itu sudah tidak dapat dirawat dengan kaedah rawatan moden, bukan sebagai rawatan utama penyakit kanser. Hasil kajian suntikan TF ini masih tidak meyakinkan dan banyak daripadanya adalah kajian kecil, “case reports” ataupun tidak memberi kesan yang positif. Pendek kata, SUNTIKAN TF tidak boleh menandingi keberkesanan kaedah rawatan kanser moden.
Pada tahun 1989 Dr.Wilson dan Dr.Paddock menemui satu protin di dalam awal susu ibu ataupun kolustrum yang dinamakan Colostrinin ataupun juga dikenali sebagai Proline-rich polypeptide (PRP). Colostrinin mempunyai ciri-ciri seakan-akan TF yang ditemui oleh Dr.Sherwood. Protin yang sama ini juga terkandung di dalam susu awal lembu dan protin telur. Penemuan protin seakan-akan TF di dalam awal susu ini telah diekploitasikan oleh banyak syarikat perniagaan sedangkan khasiat sebenar protin ini ke atas kesihatan manusia belum dapat disahkan walaupun terdapat banyak kajian yang dilakukan. Untuk menambah lagi tarikan ke atas produk ini, pengeluar menambah pelbagai ramuan lain di dalamnya seperti pati tumbuhan, kulat, soya dan lain-lain sehingga produk itu menjadi produk caca-merba. Tidak ada sesiapapun dapat mengesahkan bahawa TF wujud di dalam produk ini dan jika ada kesan positif adakah ianya dikaitkan dengan TF ataupun dengan bahan-bahan lain yang ditambah di dalamnya. Sama seperti produk-produk kesihatan komersial yang lain, bagi memudahkan proses kelulusan pihak penguasa ubatan, produk ini dikategorikan sebagai makanan tambahan (“dietary supplement”). Sedangkan TF yang asal ditemui oleh Dr.Sherwood pun belum terbukti berkesan mencegah dan merawat penyakit kanser, apatah lagi protin yang seakan-akan TF di dalam awal susu dan protin telur. Kajian-kajian yang dilakukan adalah kecil, ada yang hanya merupakan kajian biokemikal dan banyak di antaranya dalam bentuk “case report” serta kajian makmal. Seperkara lagi, kebanyakan kajian-kajian yang dilakukan pula BUKAN menggunakan produk-produk TF yang dikeluarkan oleh syarikat pengeluar makanan tambahan ini sebaliknya adalah daripada proses yang dilakukan di dalam makmal. Malahan Jurucakap daripada National Center for Complementary and Alternative Medicine, daripada bahagian National Institutes of Health (NCCAM), berkata “NCCAM has not funded any research on this therapy, nor have I heard of it before.” Memorial Sloan Kettering Cancer Centre membuat kenyataan bahawa kesan penggunaan TF di dalam rawatan kanser perlu disahkan dengan kajian yang lebih besar dan mereka bimbang tentang pencemaran TF yang diambil daripada susu lembu yang boleh membawa jangkitan otak dinamakan Bovine Spongiform Encephalopathy ataupun penyakit lembu gila.
Fenomena dakwaan produk suplemen boleh merawat kanser ini sama seperti penemuan ahli sains ke atas bahan antikanser yang diekstrak daripada tumbuh-tumbuhan di dalam kajian makmal (kajian praklinikal), kemudiannya sepantas kilat wujud golongan yang mengekploitasi penemuan awal ini untuk menghasilkan produk sendiri dan mengaku dapat mengubati penyakit kanser. Apa yang menyedihkan lagi adalah terdapat ramai doktor-doktor perubatan yang menjadi jurucakap mengenai TF untuk tujuan mengaitkan hasil kajian TF dengan produk suplemen untuk tujuan melariskan jualan.
KESIMPULAN
Transfer factor adalah protin semulajadi yang asalnya ditemui di dalam sel limfosit dan banyak kajian yang dilakukan adalah menggunakan TF yang diekstrak daripada sel limfosit. TF yang asal ini pula diberikan dalam bentuk SUNTIKAN BAWAH KULIT atau SUNTIKAN DALAM OTOT. Salah satu kajian yang dilakukan adalah untuk melihat kesannya keatas penyakit kanser. Pesakit-pesakit kanser yang terlibat di dalam kajian ini pula adalah pesakit kanser yang sudah dirawat dengan kaedah rawatan moden, kanser peringkat akhir ataupun diberikan bersama dengan kaedah rawatan moden. Kualiti kajian-kajian ini pula adalah lemah disebabkan oleh bilangan sampel yang sedikit dan kajian “case reports” (testimoni). Setakat ini TIDAK ADA mana-mana Pertubuhan Kanser Antarabangsa yang mengiktiraf suntikan TF (apatah lagi yang diambil secara makan) sebagai RAWATAN UTAMA penyakit kanser dan ia tentu tidak boleh menggantikan kaedah rawatan kanser moden yang sedia ada. Manakala penemuan protin seakan-akan TF yang ditemui di dalam awal susu dan protin telur pula didapati telah dieksploitasikan sebagai produk perniagaan, sedangkan belum terdapat kajian klinikal yang meyakinkan. Orang ramai dan mungkin juga peniaga-peniaga sendiri tidak sedar bahawa mereka sendiri terkeliru di antara TF asal yang ditemui oleh Dr.Sherwood (diberi secara suntikan) dengan protin seakan-akan TF yang ditemui di dalam awal susu dan protin telur (dalam bentuk makan) sehingga mereka menggunakan hujah hasil kajian TF Dr.Sherwood dan dikaitkan dengan produk mereka, sedangkan kedua-duanya berbeza. Jadi setakat rencana ini ditulis, TF samada yang ditemui oleh Dr.Sherwood ataupun protin seakan-akan TF yang ditemui daripada awal susu dan protin telur BELUM mempunyai bukti yang kukuh untuk digunakan sebagai kaedah rawatan utama penyakit kanser. Pesakit-pesakit kanser dinasihati untuk mendapatkan rawatan kanser daripada pakar kanser yang bertauliah dan sebaik-baiknya mereka ini tidak mempunyai kepentingan di dalam mana-mana produk-produk suplemen yang ada di pasaran.
Dato’Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi
Kementerian Kesihatan Malaysia
5hb April 2018

RUJUKAN

https://www.youtube.com/watch?v=qq5X3s4Zwso
http://www.transferfactorresearch.com/explanation.html
htt https://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_factor
p://www.researchednutritionals.com/information.cfm?ID=11
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3331650

https://www.mskcc.org/…/integrative-m…/herbs/transfer-factor
dribnusina.blogspot.my/…/transfer-factors-mitos-dan-realiti…

Senarai contoh kajian-kajian berkenaan TF yang disiarkan di journal-journal:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8993769
 (non small cell lung ca)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8993768

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3883364
 (4 patients)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/304143

 (biochemical study, head and neck cancer)

No comments:

Post a Comment