Monday, April 30, 2018

KERJAYA MENJUAL VITAMIN DAN SUPLEMEN: SATU PANDANGAN

Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Kementerian Kesihatan Malaysia

Pada umumnya pakar-pakar perubatan yang tidak berkepentingan bersetuju bahawa kebanyakan orang TIDAK perlu mengambil vitamin dan suplemen ataupun makanan tambahan. Hanya sebilangan kecil sahaja yang perlu seperti seseorang yang kekurangan darah, disyorkan mengambil suplemen zat besi, seorang wanita yang putus haid elok mengambil suplemen kalsium ataupun vitamin D dan wanita-wanita yang merancang untuk hamil elok mengambil asid folik 3 bulan sebelum hamil dan semasa hamil. Begitulah juga individu2 yang menghadapi masalah kekurangan zat makanan, kekurangan hormon tiroksin, hormon estrogen dan lain-lain kekurangan yang disahkan, mereka ini akan disyorkan mengambil apa yang terkurang untuk memulihkan kesihatan. Yang sepatutnya mengesyorkan pengambilan suplemen ini adalah doktor ataupun pakar pemakanan yang merawat, bukan oleh individu itu sendiri. Pendek kata, bilangan individu yang perlu mengambil suplemen adalah kecil sebenarnya jika dinisbahkan dengan jumlah penduduk keseluruhannya. Orang yang sihat boleh mendapatkan semua keperluan nutrien daripada makanan dan minuman, malahan masyarakat kita sekarang menghadapi masalah terlebih makan sehingga menjadi negara yang paling gemuk di Asia.

Masyarakat kita telah dipengaruhi dan terjebak di dalam dunia perniagaan yang sangat besar iaitu menjual vitamin dan suplemen. Perniagaan ini sangat besar kerana semua manusia ingin SIHAT dan HIDUP LEBIH LAMA. Manusia takut kepada SAKIT, TUA dan MATI. Apabila ada produk yang didakwa boleh mencegah penyakit, memperlahankan proses penuaan dan memanjangkan hayat, maka menjual produk seumpama ini akan menjadi satu perniagaan yang sangat menguntungkan. Dengan promosi yang hebat dan strategi perniagaan yang bijak, ramai orang terpengaruh dan tidak hairanlah mengapa permintaan produk ini sangat tinggi dan pasarannya sangat luas. Persoalannya adakah produk-produk vitamin dan suplemen ini benar2 diperlukan oleh manusia? Ahli-ahli sains dan pengkaji-pengkaji yang TIDAK BERKEPENTINGAN melakukan banyak kajian dan pencarian maklumat, setakat ini apa yang mereka temui adalah BERITA BURUK kepada industri perniagaan suplemen. Bukan sahaja vitamin/suplemen ini tidak diperlukan oleh kebanyakan orang, tetapi terdapat bukti yang pengambilannya boleh membawa kemudaratan kepada kesihatan. Saya syorkan anda menonton video yang saya kepilkan di bawah untuk mendengar salah satu daripada banyak lagi pendapat pakar-pakar mengenai amalan mengambil vitamin dan suplemen.

Akibat daripada persepsi yang diwujudkan oleh syarikat-syarikat pengeluar suplemen dan dibantu oleh pakar-pakar yang mewakili mereka, ramai yang menganggap mengambil suplemen adalah keperluan semua orang. PERSEPSI SALAH ini telah meresap ke dalam minda ahli masyarakat dan ini dimanifestasikan oleh perkembangan yang pesat perniagaan vitamin dan suplemen melibatkan berbilion-bilion dolar Amerika, di seluruh dunia. Inilah akibatnya apabila kesihatan dijadikan alat perniagaan (sama seperti apabila agama dijadi alat perniagaan). Salah satu impaknya adalah pembaziran wang yang besar oleh pengguna, sedangkan wang itu lebih baik disalurkan kepada sesuatu yang lebih bermanfaat seperti pendidikan, pelaburan dan amalan kesihatan yang terbukti berkesan.

Amalan mengambil suplemen daripada sudut pengguna telah dibincangkan di atas, bagaimana pula daripada sudut penjual suplemen. Sememangnya menjual vitamin/suplemen boleh menjadi sumber pendapatan yang lumayan dan satu kerjaya untuk menyara hidup. Walau bagaimanapun, pendapatan yang diperolehi ini sebenarnya diambil daripada pengguna yang kemungkinan besarnya tidak mendapat manfaat daripada produk yang dijual. Sebagai penjual suplemen, anda perlu meyakinkan pembeli supaya membeli produk vitamin/suplemen anda dan di dalam melakukannya saya khuatir anda akan melakukan dakwaan keterlaluan ("overclaim") serta janji-janji palsu. Jadi memilih kerjaya menjual suplemen ini sangat besar tanggungjawab dan risikonya. Ianya jauh sekali berbeza dengan menjual makanan kerana pembeli makanan mengharapkan rasa sedap dan kenyang. Sedap dan kenyang adalah sesuatu yang mudah untuk dinilai dan kebanyakan pelanggan akan mendapat apa yang mereka beli. Sedangkan ramai pembeli produk suplemen tidak mendapat apa yang mereka harapkan (walaupun mereka tidak tahu). Bagaimana pula jika mereka mengalami kesan sampingan?. Jika ini berlaku apakah pula status pendapatan yang diperolehi ini? Agaknya neraca timbangan dosa pahala penjual produk suplemen ini lebih besar berbanding dengan perniagaan yang lain. Wallahuaklam. 


SELAMAT HARI PEKERJA 2018

DDr Rushdan Noor
1 hb Mei 2018


No comments:

Post a Comment