Tuesday, March 20, 2018

APA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG JUS

Tahukah anda bahawa majoriti ahli masyarakat berpendapat meminum jus itu baik untuk kesihatan sama seperti memakan buah-buahan. Sebenarnya anggapan ini tidak betul. Walaupun jus itu telah diperolehi daripada buah yang sebenar dan dihasilkan secara tulin tanpa penambahan gula dan pengawet, ia tetap tidak sebaik memakan buah tersebut secara kesuluruhannya. Semasa anda membuat jus buah, anda hanya memperolehi gula buah (kebanyakannya sukrosa), sedikit nutrin dan air daripada buah tersebut. Ianya lebih kurang sama seperti meminum air gula/sirap. Semasa membuat jus, anda membuang komponen yang paling penting di dalam buah iaitu serat, fitonutrin, antioksidan dan vitamin yang lebih banyak terdapat dibawah kulit buah, biji buah dan juga di dalam sabut buah yang memerangkap isi dan air buah. SERAT adalah komponen buah yang sangat penting dan dapat mengimbangi kesan negatif pengambilan gula buah. Serat sangat baik untuk fungsi usus, ia memperlahankan penyerapan gula serta lemak, mempercepatkan rasa kenyang dan memudahkan anda membuang air besar.

Ahli Sains pemakanan percaya mengambil kalori di dalam bentuk minuman (jus) tidak sama dengan makan makanan pejal (buah) jikapun kedua-duanya mengandungi nutrin dan kalori yang sama. Otak anda menerima maklumat “saya sudah kenyang” yang berbeza daripada kedua2 bentuk makanan ini. Apabila air jus masuk ke dalam perut, anda merasa penuh dengan cepat tetapi perasaan ini hanya sekejap kerana pergerakan air yang cepat. Pergerakan air yang cepat juga menjejaskan kalori yang masuk ke dalam badan anda. Mengunyah makanan ataupun buah dan menelannya menyebabkan proses penyerapan lebih baik dan makanan lebih lama berada di dalam perut. Apabila Penyelidik memberi minum air jus kepada A dan memakan buah kepada B (jumlah kalori yang sama) 20 minit sebelum sarapan. Mereka dapati B yang memakan buah mengambil kurang kalori semasa sarapan berbanding dengan A, sebab B sudah merasa lebih kenyang.

Sekumpulan Ahli Sains termasuk daripada Harvard School of Public Health di Amerika mendapati bahawa pengambilan buah2an (3 hidangan seminggu) di dalam bentuk asalnya secara tetap boleh MENURUNKAN risiko penyakit diabetes jenis 2 sebanyak 7-26% (buah blueberri, buah anggur,apel, pear dan prun). Walau bagaimanapun pengambilan jus buah-buahan MENINGKATKAN kadar penyakit diabetes jenis 2 sebanyak 8%. Orang yang menukar tabiat minum jus kepada memakan buah-buahan keseluruhannya dijangka dapat mengurangkan risiko penyakit diabetes sebanyak 7%. Kesan negatif pengambilan jus buah ini dikaitkan dengan peningkatan indek glisemik di samping kurangnya nutrin-nutrin dan serat semasa proses penghasilan jus. Tiga jenis buah-buahan yang memberi kesan mengurangkan risiko diabetes yang agak besar di dalam kajian ini adalah buah blueberri, anggur dan apel. Kajian disiarkan di dalam British Medical Journal tahun 2013 (rujukan di bawah).

Bayangkan jika jus itu tiruan,dimasukkan pewarna, perasa, pengawet dan gula tambahan. Anda nilailah sendiri.


Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi

No comments:

Post a Comment