Monday, December 10, 2018

BAGAIMANA MENGENAL DOKTOR BOGUS DENGAN GELARAN PALSU : ORANG AWAM WAJIB TAHU

Dato'Dr.Mohd Rushdan Md Noor

Masalah doktor bogus yang menggunakan gelaran Dr palsu untuk tujuan merawat pesakit sudah lama berlaku dan boleh dikatakan satu jenis penyakit baru pula yang menyerang masyarakat kita. Individu yang "berpenyakit" ini sedang merawat pesakit yang menghidap pelbagai jenis penyakit. Orang ramai perlu tahu bagaimana untuk mengenalpasti golongan ini.
Saya hanya akan menumpukan tulisan ini kepada gelaran Dr yang digunakan oleh individu untuk memberi khidmat kesihatan ataupun merawat penyakit. Gelaran palsu yang sama juga digunakan di dalam bidang yang lain tetapi kesan doktor bogus ke atas masyarakat kita boleh dianggap paling serius.
1. Semua doktor yang sudah tamat menjalani pengajian di dalam bidang perubatan dan pergigian akan menerima gelaran Dr. Tetapi gelaran sahaja belum cukup untuk memberi lesen kepada mereka untuk merawat pesakit. Mereka perlu menamatkan latihan siswazah selama 2 tahun sebelum boleh memohon untuk mendapatkan APC ("Annual Practicing Certificate") ataupun Sijil Latihan Tahunan daripada MMC ("Malaysian Medical Council"). APC adalah umpama lesen untuk merawat pesakit termasuk melakukan prosedur yang telah ditetapkan. Doktor ini perlu mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh Akta Perubatan 1971.
2. Jika anda berjumpa dengan seorang individu yang mengaku doktor untuk merawat penyakit, anda boleh tahu beliau doktor tulin ataupun doktor bogus. Langkah pertama dapatkan nama sebenar beliau (ada yang guna nama samaran). Kemudian semak samada beliau sudah mendapat pendaftaran penuh dan memiliki APC dengan melayari laman web MMC dan masukkan nama beliau di ruang enjin pencarian (lihat imej pertama). Pautannya adalah berikut:

3. Jika nama beliau tidak tersenarai maka jelas beliau adalah DOKTOR BOGUS. Jika sekiranya nama beliau tersenarai, anda klik pada "details" untuk melihat tempat beliau bertugas dan samada APC beliau masih hidup ataupun sudah tamat tempoh dengan melihat tahun terakhir APC itu dikemaskinikan.
4. Jika beliau adalah Pengamal Perubatan Traditional dan Komplementari ataupun Perubatan Alternatif (Homeopati, Chiropraktik, Akupuntur dll), beliau juga perlu melalui proses pendaftaran yang sama tetapi dengan badan yang berbeza iaitu Traditional & Complementary Medicine Council (TCMC). Mereka perlu berdaftar dan mendapatkan sijil amalan tahunan yang sama seperti APC dan tertakluk kepada Akta 775 TCM.
5. Di dalam Akta 775 TCM, no 29 dengan jelas menyatakan bahawa Pengamal Perubatan Tradisional dan Complementari termasuk Perubatan Alternatif TIDAK BOLEH menggunakan gelaran Dr. kerana ini akan mengelirukan. Jika mereka menggunakan gelaran Dr, maka mereka telah melanggar akta 775 dan boleh diambil tindakan. Golongan ini juga termasuk di dalam kategori doktor bogus.
6. Bagi pemegang ijazah kehormat kedoktoran ataupun PhD, mereka memiliki gelaran Dr tetapi kebanyakan mereka tidak boleh melakukan amalan merawat dan melakukan prosedur ke atas pesakit kerana mereka bukan daripada aliran perubatan. Maksudnya mereka tidak memiliki APC dan berdaftar dengan MMC, jika mereka cuba merawat pesakit maka mereka juga adalah doktor bogus. Walau bagaimanapun terdapat sebilangan kecil pemegang PhD yang juga adalah doktor perubatan terutama yang bertugas sebagai pensyarah di Universiti. Mereka ini layak untuk merawat pesakit seperti mana doktor2 perubatan yang lain. Jika anda menyemak nama mereka dengan MMC, nama mereka akan wujud dan memiliki APC.
7. Ramai yang boleh menipu gelaran Dr ataupun membeli sijil PhD yang palsu. Tidak kurang juga yang memperolehinya melalui scam. Jika mereka menggunakan gelaran ini untuk tujuan merawat pesakit, maka mereka tidak boleh lari daripada dikesan dengan kaedah menyemak nama mereka di laman web MMC. Jika nama mereka tidak tersenarai, jelas mereka adalah DOKTOR BOGUS.
Anda boleh membuat lapuran salahlaku doktor bogus dengan MMC ataupun TCMC, mengikut mana yang berkenaan untuk tindakan lanjut. Jauhkan diri daripada doktor bogus, sanggupkah anda memperjudikan kesihatan dan nyawa di bawah seorang individu yang menipu. Jika beliau sanggup menipu gelaran, maka beliau juga mungkin sanggup menipu perkara2 lain yang lebih besar. Jika semua orang menolak golongan ini, lambat laun mereka akan lenyap daripada masyarakat kita.
DDr Rushdan Noor
Medical Mythbusters Malaysia
10hb Disember 2018






1 comment:

  1. mampir di website ternama I O N Q Q
    paling diminati di Indonesia,
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    ~bandar poker
    ~bandar-Q
    ~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    ~sakong
    ~aduQ
    ~capsa susun
    ~perang baccarat (new game)
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
    Whatshapp : +85515373217

    ReplyDelete