Friday, July 20, 2018

KETAGIH PERMAINAN VIDEO (“VIDEO GAME ADDICTION”)

Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Kementerian Kesihatan Malaysia




Wabak ketagihan permainan video sedang melanda anak-anak kita di Malaysia. Kajian menunjukkan bahawa terdapat kenaikan yang ketara kadar ketagihan bermain video di Negara Asia. Pada peringkat awal, permainan video dijadikan hobi tetapi lama kelamaan bertukar menjadi ketagihan. Kebanyakan ketagihan bermain video adalah dalam kalangan lelaki di bawah usia 30 tahun. Ada kajian yang menunjukkan kadar ketagihan video game adalah 8.4% dalam kalangan lelaki dan 4.5% wanita.

Ahli psikologi mendapati bahawa bahagian otak yang terlibat dengan ketagihan bermain video adalah sama dengan apa yang dilakukan oleh kokain iaitu pada bahagian “frontal cortex” yang mengawal fungsi eksekutif (“executive function’). Fungsi eksekutif bertanggungjawab di dalam beberapa kemahiran seperti memfokus, merancang, menyusun, mengawal emosi dan pemantauan diri sendiri. Kajian otak kanak-kanak yang ketagihan video game ini kelihatan seperti seseorang yang ketagih dadah walaupun tindakbalas transmitter di dalam otak mereka tidak setinggi kesan dadah. Tidak hairan mengapa kadangkala video game ini dikenali sebagai heroin digital.

Pemainan video secara sederhana mempunyai kesan yang positif ke atas otak kerana pakar psikologi berpendapat bahagian-bahagian otak yang terlibat dengan permainan ini berkembang dengan lebih pesat sehingga boleh meningkatkan keupayaan kognitif seseorang. Permainan yang sederhana juga memberi keseronokan, mengurangkan tekanan dan melatih cara berfikir yang kreatif untuk menyelesaikan masalah. Walau bagaimanapun seseorang pemain boleh menjadi ketagih dan apabila ini berlaku, kesannya adalah bertentangan dengan kesan positif yang disebutkan di atas. Walau bagaimanapun, Pakar Psikologi masih belum mengetahui tentang kesan jangkamasa panjang.

KRITERIA-KRITERIA MENGESAN PENAGIH BERMAIN VIDEO

Pertubuhan Psikiatri Amerika (PPA) menamakan ketagihan permainan video ini sebagai “Internet Gaming Disorder (IGD)”. PPA mencadangkan sekurang-kurangnya 5 daripada 9 ciri-ciri berikut untuk memenuhi kriteria sebagai IGD:

1.KEASYIKAN MELAMPAU (“PREOCCUPATION”). Menghabiskan masa yang panjang berfikir tentang video game, walaupun semasa tidak bermain.

2.GIAN (“WITHDRAWAL”). Merasa resah gelisah dan cepat marah apabila tidak boleh bermain.

3.TOLERANSI (“TOLERANCE”). Keinginan untuk bermain lebih lama dan permainan yang lebih mencabar untuk mendapatkan keseronokan yang sama.

4.PENGURANGAN (“REDUCE”). Kesedaran yang mereka patut mengurangkan permainan, tetapi mereka tidak berupaya.

5.MENINGGALKAN AKTIVITI LAIN. Kurang melibatkan diri dengan aktiviti-aktiviti rekreasi yang lain. Bagi budak sekolah, tidak bersukan, tidak bersosial dan mengikuti aktiviti ko-kurikulum akibat bermain video.

6.TERUS BERMAIN WALAUPUN BERMASALAH. Mereka meneruskan permainan walaupun sedar ianya memberi kesan negative kepada hidup mereka.

7.BERBOHONG. Berbohong ataupun menafikan tentang sejauh mana terlibatnya mereka dengan permainan itu

8.MELEPASKAN DIRI. Menggunakan permainan video ini untuk mengurangkan kerisauan dan tekanan perasaan

9.RISIKO. Risiko mengalami masalah hubungan ataupun dibuang kerja ataupun kenaikan pangkat akibat bermain video. Bagi murid sekolah pula, tidak ,membuat kerja rumah dan ponteng sekolah. Mereka juga boleh mengalami kemerosotan pelajaran dan kegagalan di dalam peperiksaan.

Jika tidak boleh mengingati kriteria-kriteria ini, kaedah mudah untuk seseorang menyedari bahawa beliau sudah ketagihan adalah apabila beliau merasa gelisah jika tidak bermain, tabiat ini memberi kesan ke atas hubungan dengan orang lain ataupun kehilangan kerja ataupun masalah kerjaya. Beliau sedar bahawa tabiat ini menyebabkan lebih banyak mudarat daripada manfaat tetapi tidak dapat berbuat apa-apa. Jika keadaan ini dialami oleh seseorang, maka berkemungkinan besar ia sudah mengalami “Internet Gaming Disorder”.

WHO bakal memasukkan Gaming Disorder ini ke dalam ICD 11 pada tahun ini. Ini bermaksud, ketagihan bermain video ini akan menjadi salah satu masalah kesihatan mental yang diiktiraf oleh perubatan untuk didokumentasikan di dalam lapuran.

Rawatan untuk ketagihan bermain video ini sama seperti ketagihan kepada bahan-bahan yang lain. Peranan ibubapa adalah besar di dalam memantau dan juga mengawal anak-anak daripada menjadi penagih kepada permainan video. Perbincangan tentang kaedah pencegahan dan rawatan bukan di dalam skop tulisan ini.

DDr Rushdan Noor
21hb Julai 2018

https://www.facebook.com/rushdan.noor
www.faktasains.com

RUJUKAN

Bickel, W. K., et al (2014). Psychopharmacology 221, 361-387.
Ferguson, M. C., Coulson, M., & Barnett, J. (2011). Journal of Psychiatric Research, 45, 1573-1578.
Kardaras, N. (2016). It’s ‘digital heroin’: How screens turn kids into psychotic junkies. New York Post, August 27, 2016.
Loton, D. et al. (2016). International Journal of Mental Health and Addiction, 14, 565-578.
Markey, P. M., & Ferguson C. J. (2017). Moral combat: Why the war on violent video games is wrong. Benbella Books.
Palaus, M., et al (2017). Frontiers of Human Neuroscience, 11, article 248.
Stockdale, L., & Coyne, S. M. (2018). Journal of Affective Disorders, 225, 265-272.
https://www.webmd.com/…/featur…/video-game-addiction-no-fun…
http://www.myhealth.gov.my/…/online-gaming-addiction-inter…/

No comments:

Post a Comment