Tuesday, July 24, 2018

BENARKAH HERBA YARSAGUMBA ITU HEBAT ?

Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor 


Yarsagumba ataupun nama saintifiknya Ophiocordyceps sinensis sedang heboh diperkatakan. Ianya ditemui di negara Nepal, di tanah tinggi melebihi 10,000 kaki di banjaran Himalaya. Yarsagumba adalah sejenis kulat yang menyerang kepompong serangga dikenali sebagai "entomogenous fungus". Dikenali sebagai Yarsagumba di negara Nepal, India dan Butan. Uniknya herba ini adalah ianya terhasil melalui infestasi kulat ke atas kepompong ulat yang bakal menjadi serangga. Ulat mati dan kulat itu mengisi kepompong dan memanjang. Ia adalah gabungan kulat,kepompong dan saki baki ulat, mungkin inilah agaknya mengapa sebatian kimia di dalamnya agak unik. Saya sempat membaca beberapa kajian dan rencana mengenainya. Jadi pandangan yang saya tulis ini bolehlah dianggap sebagai pendapat peribadi, anda boleh bersetuju ataupun sebaliknya. 

Yarsagumba memang mengandungi banyak sebatian kimia, terlalu banyak. Disebabkan terlalu banyak sebatian kimia, maka tentulah ahli sains akan menemui manfaat yang bermacam2 apabila kajian dilakukan ke atasnya. Di antara kajian yang dilakukan adalah berkenaan dengan kesan antikeradangan, antipembiakan sel, antioksidan, mengurangkan gula darah, kesan imunomodulator, kesan ke atas sistem pernafasan, kesan melindungi buah pinggang, memperbaiki denyutan jantung, perlindungan hati, menurunkan kolesterol, menaikkan nafsu sek/libido dan lain-lain.

Kebanyakan kajian tersebut dilakukan di dalam makmal dan ke atas haiwan. Ada juga lapuran kes ("case reports") yang disiarkan mengenai kesan ke atas pesakit yang menerima buah pinggang, jangkitan paru-paru dan ke atas pesakit yang menjalani pemindahan jantung. Kajian yang melibatkan manusia adalah kecil dan jika kajian makmal dilakukan, ahli sains mengekstrak sebatian kimia di dalamnya. Pendek kata belum ada kajian besar ke atas manusia.

Sejujurnya saya memang mengakui terdapat banyak sebatian kimia yang boleh memberi manfaat kepada manusia, tetapi saya akan merasa sangat bimbang jika mengambil Yarsagumba ini secara mentah ataupun diproses sendiri. Jika anda melihat senarai sebatian kimia yang terdapat di dalam Yarsagumba (dikepilkan), tentu anda faham mengapa saya katakan begitu. Yarsagumba adalah herba yang sangat banyak kandungan bahan kimia. Tentu sekali Yarsagumba adalah sejenis herba yang sangat menarik untuk dikaji.

Jadi sebagai seorang doktor, saya tidak akan mengesyorkan pengambilan Yarsagumba semberono tanpa ada bukti kajian yang kukuh. Di samping itu kaedah mengekstrak sebatian kimia yang aktif dan menentukan dos yang optima perlu dilakukan sebelum diuji ke atas manusia. Jika anda seorang yang sihat, maka kekalkan kesihatan anda itu dengan amalan hidup sihat dan jangan mencari "penyakit" dengan mengambil herba seumpama ini.






No comments:

Post a Comment