Saturday, April 29, 2017

KE MANA ARAH PERJALANAN HUFFAZ DI NEGARA KITA ?



Program Tahfiz Darul Quran (1) mungkin pilihan terbaik kepada ibubapa yang ingin menghantar anak2 mereka ke institusi yang menyediakan program tahfiz yang sistematik dan terancang. Saya sempat membuat pencarian maklumat mengenai Insititusi Darul Quran ini yang merupakan program di bawah JAKIM di mana kampusnya terletak di Kuala Kubu Baru. Saya kongsi beberapa maklumat mengenai program tahfiz Darul Quran semoga boleh menjadi panduan kepada ibubapa di samping untuk simpanan diri saya sendiri.

Sejarah penubuhan Darul Quran (asalnya dikenali sebagai Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat) ini adalah panjang semenjak tahun 1966 yang diilhamkan oleh Almarhum Tunku Abd Rahman (baca sejarah di rujukan 2). Kini Maahad Tahfiz Darul Quran terletak di Kuala Kubu Bharu.

Terdapat sekurang2nya 4 program utama yang disediakan oleh Darul Quran:

1. PERSIJILAN TAHFIZ AL-QURAN (DQ-UIA), kolaborasi Darul Quran (DQ) dengan Universiti Islam Antarabangsa. Pelajar-pelajar lulusan SPM dan setaraf yang memenuhi syarat kelulusan yang ditetapkan boleh memasuki program ini selama 18 bulan untuk menjadi Huffaz sebelum melanjutkan pelajaran di dalam bidang2 Profesional lain seperti Sains, Perubatan, Kejuruteraan dll di UIA. (3)

2. DIPLOMA TAHFIZ AL-QURAN, program 3 tahun (menghafal 30 juzuk Al-Quran) di samping matapelajaran pilihan yang lain. Program ini ditawarkan kepada lulusan SPM dan setaraf dengan memenuhi syarat lulus minima yang ditetapkan serta lulus temuduga (4).

3. IJAZAH SARJANA MUDA PENGAJIAN QURAN DAN SUNNAH. Pemegang Diploma Tahfiz Al-Quran dari Darul Quran boleh memohon melanjutkan pelajaran Ijazah Sarjana Muda Pengajian Quran dan Sunnah di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), melalui UPU . Program yang memakan masa 4 tahun (5)

4. SIJIL TAHFIZ MALAYSIA. Darul Quran mengeluarkan Sijil Tahfiz Malaysia kepada sesiapa yang telah menghafaz 30 juzuk Al-Quran daripada mana2 Maahad Tahfiz samada kerajaan ataupun swasta. Pemohon perlu lulus ujian yang disediakan oleh Darul Quran dan berusia tidak kurang daripada 15 tahun. Pusat2 Tahfiz ini hendaklah yang telah berdaftar dengan Majlis Agama Islam. Dengan memiliki sijil tahfiz ini, Huffaz2 ini akan berpeluang melanjutkan pelajaran mereka.

Darul Quran juga menyediakan program tahfiz kepada orang kurang upaya. Walaupun dikatakan paling terancang, mengikut kajian yang dijalankan oleh Abdulsyahid Ridzzuan dan Dr. Tengku Intan Zarina, Darul Quran boleh menjadi lebih baik daripada yang ada pada hari ini, mereka juga mencadangkan beberapa penambahbaikan di dalam kertas kajian mereka (6).

Konsep Pusat Tahfiz Darul Quran ini boleh menjadi model yang terbaik dan rujukan kepada pusat2 tahfiz yang lain. Ia sepatutnya menjadi pusat rujukan dan tumpuan semua produk2 keluaran pusat2 tahfiz yang sedia ada samada dimiliki oleh kerajaan ataupun swasta. Sehingga hari ini Huffaz2 yang dihasilkan daripada maahad2 tahfiz lain yang banyak jumlahnya di negara kita sebenarnya mempunyai perjalanan yang masih panjang. Jika perancangan teliti tidak dilakukan, mereka akan terbiar begitu sahaja tanpa arah tujuan masa depan.

Kita ingin melihat objektif Program Tahfiz ini dapat dicapai seperti mana yang digariskan di dalam Objektif penubuhan Darul Quran (7) iaitu untuk menghasilkan Huffaz (Hafiz dan Hafizah), Qurra (mahir bacaan dan Qiraat) dan Du'at (Pendakwah). Pendakwah tidak semestinya di dalam kerjaya bidang agama, tetapi juga bidang2 ilmu keduniaan. Mungkin satu hari nanti kita akan melihat munculnya ilmuan2 hebat yang serba boleh di dalam bidang ilmu keduniaan dan ilmu akhirat seperti Ibnu Sina, al Farabi, Ibnu Rusyd dan lain2.

RUJUKAN

1. http://www.darulquran.gov.my
2. http://www.darulquran.gov.my/index.php…
3. http://www.darulquran.gov.my/index.php…
4. http://www.darulquran.gov.my/index.php…
5. http://fpqs.usim.edu.my/pro…/ijazah-pertama/quran-dan-sunnah
6. http://www.academia.edu/…/PERSEPSI_PELAJAR_TERHADAP_SISTEM_…
7. http://www.darulquran.gov.my/index.php…
8. http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp…

9. http://rozaimiramle.blogspot.my/2012/10/benarkah-penghafal-al-quran-boleh-beri.html

Dato Dr.Mohd Rushdan Md Noor

No comments:

Post a Comment