Monday, August 13, 2018

RISIKO KESIHATAN PEROKOK PASIF




Perokok pasif ataupun tak sengaja (involuntary) adalah individu yang terdedah kepada asap yang dilepaskan daripada penghisap rokok, curut, paip dan lain-lain. Asap yang keluar ini juga dikenali sebagai “second-hand tobacco smoke” ataupun “environmental tobacco smoke”. Perokok pasif akan menyedut masuk bahan-bahan yang terkandung di dalam asap rokok tersebut. Kesan masalah kesihatan dan risiko menghidap penyakit ke atas perokok aktif memang telah diketahui melalui beribu-ribu kajian. Kajian ke atas kesan perokok pasif juga dijalankan tetapi tidak sebanyak perokok aktif.

Untuk tujuan mengetahui kesan sampingan perokok pasif, satu Systematic Reviews ke atas 16 meta-analisis yang merangkumi 130 kajian kohot, 159 kajian “case- control” dan 161 kajian “cross sectional” melibatkan 25 jenis penyakit dan masalah kesihatan telah dijalankan. Kajian-kajian ini disiarkan di dalam jurnal daripada tahun 1998 hingga 2014. Analisis ini termasuk juga kesan kesihatan keatas kanak-kanak.

Penganalisis mendapati bahawa perokok pasif mempunyai risiko kesihatan dan menghidap pelbagai jenis penyakit. Mereka mendapati perokok pasif mempunyai risiko yang lebih tinggi mengalami sekurang-kurangnya 11 masalah kesihatan iaitu:

1.   Menyakit jangkitan otak meningococcal ke atas kanak (OR 2.18)
2.   Meningkat risiko menjadi pembawa jangkitan bakteria (S.Pneumonia) pada tekak (pharyngeal) kanak-kanak (OR 1.66)
3.   Pembawa jangkitan bakteria tekak N. Meningitides kanak-kanak (OR 1.68)
4.   Alahan makanan (“food allergy”) (OR 1.43)
5.   Jangkitan bahagian bawah paru-paru (“Lower respiratory infections”) bayi berusia sehingga 1 tahun (OR 1.42)
6.   Serangan asthma kanak-kanak (“childhood asthma”) (OR 1.32)
7.   Kanser paru-paru (OR 1.27)
8.   Kanser serviks (OR 1.73)
9.   Resdong (“allergic rhinitis”)
10.                Alahan kulit (“allergic dermatitis”)
11.                Angin Ahmar (OR 1.25)

Perokok pasif juga didapati mempunyai risiko yang sedikit lebih tinggi untuk menghidap penyakit Crohn’s, kanser pancreas, penyakit invasive pneumococcal dan penyakit jangkitan Hemofilus influenze jenis B.

Lebih 45% kaum lelaki di Malaysia merokok, bayangkan apakah kesan tabiat ini ke atas kesihatan diri mereka sendiri dan juga ke atas orang lain di sekeliling mereka. Inilah sebabnya kerajaan sangat mengambil berat akan tabiat merokok kerana mudarat yang dibawa olehnya adalah terlalu banyak.

Rujukan:

Cao S, Yang C, Gan Y, Lu Z. The Health Effects of Passive Smoking: An Overview of systematic reviews based on Observational Epidemiological Evidence. PLos One, 2015; 10(10):e0139907.

http://www.who.int/tobacco/research/secondhand_smoke/en/






No comments:

Post a Comment