Friday, August 10, 2018

MENCARI TITIK PERTEMUAN: LGBT 2.0

Pada awalnya saya takut untuk menulis isu ini, tetapi seperti biasa saya tidak dapat mengawal tangan saya yang gatal untuk menulis isu semasa. Saya tahu tulisan ini tidak akan disekat oleh fb sebab status saya jarang diviralkan, selalunya hanya berlegar dalam kalangan sahabat-sahabat fb dan juga pengikut fb saya. Anggaplah ini satu pendapat peribadi saya dan anda boleh setuju dan boleh tidak bersetuju.
Dalil daripada Al-Quran dan Hadith memang jelas terhadap hukum mengamalkan seks songsang dan juga transgender yang juga dikenali sebagai kelainan orientasi seks. Terdapat 85 ayat dalam 12 surah di dalam Quran yang menyebut tentang kisah Nabi Luth dan laknat terhadap kaumnya. Manakala terdapat 7 hadith sahih yang mengesahkan hukum haram dan berdosa besar melakukan seks luar tabii dan juga perlakuan transgender (lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki) (1,2). Jadi bagi umat Islam yang menggunakan Al-Quran dan hadith sebagai sumber hukum, maka inilah hukum yang menjadi pegangan kita. Golongan yang menafikan perkara ini adalah mereka-mereka yang tidak meletakkan Quran dan Hadith sebagai sumber hukum, samada tidak yakin dengan keduanya ataupun hanya berpandukan Quran dan mengenepikan hadith.

Di dalam polimik yang sedang kita alami sekarang ini , sedang berlaku pertembungan antara 2 kumpulan yang berbalas pendapat dalam bentuk tulisan di media sosial khususnya facebook. Ada juga yang diulang-siar dalam akhbar. Saya percaya ada juga kumpulan ketiga yang hanya memerhati dan seringkali bertukar arah apabila membaca hujah ataupun tulisan daripada kedua-dua belah pihak. Saya membaca hampir kesemua tulisan-tulisan wakil di kedua-dua belah pihak khususnya yang menjadi viral di dalam media sosial dan ada di antaranya telah disekat oleh facebook. Ini sangat mendukacitakan kerana tindakan ini tidak sepatutnya berlaku di dalam alaf baru yang sepatutnya memberi peluang semua pihak untuk bersuara dan memberikan pendapat. Saya juga menonton video dan rencana tulisan wartawan mengenai kenyataan oleh Datin Paduka Marina untuk mengetahui apakah maksud yang hendak disampaikan kerana saya percaya bahawa polimik ini bertitik-tolak daripada temubual beliau.

Apabila membaca semua pendapat-pendapat dan menonton video tersebut, saya cuba mencari persamaan dan perbezaan. Saya ingin tegaskan bahawa perbandingan ini hanya tertumpu kepada tulisan penulis-penulis yang beragama Islam yang menjadi viral, termasuk dalam kalangan doktor dan professor. Ia tidak dibuat berdasarkan perbuatan, tulisan atau ucapan yang dilakukan pada masa lampau.

Saya dapati terdapat banyak persamaan pendapat di antara kedua-duanya. Persamaan-persamaan berikut adalah:
1. Golongan yang mengalami kelainan orientasi seksual ini ataupun singkatannya LGBT memang ujud. 


2. Golongan ini adalah manusia yang mengalami masalah, maksudnya mereka adalah golongan yang perlu dibantu untuk dipulihkan.

3. Mereka patut dilayan sebagaimana warganegara Malaysia yang lain, mereka menikmati hak-hak sebagai warga negara termasuk hak untuk belajar, bekerja, menerima rawatan dan lain-lain. Mereka tidak boleh dizalimi dan dianiayai.

4. Apabila mereka menjadi pesakit, mereka akan dirawat sepertimana pesakit-pesakit yang lain dengan adil tanpa ada diskriminasi tidak kira apa latar belakang mereka, tanpa mengambilkira orientasi seksual mereka. 

5. Amalan seksual yang berlaku akibat daripada kelainan orientasi seks ini adalah menyalahi hukum Islam.

6. Kedua-dua belah pihak tidak menafikan bahawa aktiviti seksual di luar tabii ini menyumbang kepada kes jangkitan HIV.

7. Langkah pencegahan dan program memulihkan mereka perlu dilakukan. Pendekatan yang diambil hendaklah dengan cara yang berhemah, lembut dan profesional. Kaedah yang keras, menghina dan kasar adalah bertentangan dengan apa yang diajar oleh agama dan juga budaya kita.

Saya cuba mencari perbezaan di antara kedua-dua kumpulan ini tetapi jika berdasarkan kepada tulisan dan pengucapan mereka yang telah disiarkan, saya tidak menemui perbezaan yang besar. Kesimpulan yang saya buat ini bukan andaian tetapi berdasarkan kepada maksud tulisan dan pengucapan kedua-dua belah pihak. Saya percaya, perbezaan itu ujud (cth: tafsiran perkataan "mengiktiraf" dan "mempromosi" LGBT) tetapi tidak dizahirkan pada masa ini, jadi saya tidak mahu komen, takut tersilap dan memfitnah. Tidak ada mana-mana pihak yang menuntut supaya golongan LGBT dilayan seperti mana negara Barat termasuk membenarkan perkahwingan sejenis dan seumpamanya. Begitu juga tidak ada pihak yang menuntut supaya semua golongan LBGT ini dicari, ditangkap dan dikenakan tindakan undang-undang hanya berdasarkan kepada naluri seks mereka yang songsang itu. Apa yang berlaku sebenarnya mungkin salah faham ketika menafsirkan maksud pengucapan dan tulisan masing-masing sedangkan pada hakikatnya kedua-dua belah pihak ingin menyampaikan pendapat yang sama. Berkemungkinan berlakunya salah faham ini adalah disebabkan oleh menerima maklumat daripada orang tengah ataupun gaya bahasa yang digunakan di dalam ayat yang ditulis.

Saya berharap episod LGBT 2.0 ini akan berakhir dengan baik seperti juga dengan LGBT 1.0 yang lalu apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Dr. Mujahid telah menjelaskan pendirian beliau. Pada kali ini beliau masih lagi kekal dengan pendirian yang sama selari dengan nilai-nilai budaya masyarakat kita dan hakikat bahawa Islam adalah agama resmi negara Malaysia. Islam tidak mengiktiraf golongan yang mempromosi perlakuan dosa besar secara terang terangan (3,4). Saya percaya kerajaan melalui Jakim tidak akan duduk diam di dalam melaksanakan tanggungjawab mereka dan saya difahamkan Jakim (semenjak kerajaan terdahulu) mempunyai pelan tindakan ke atas golongan yang mengalami masalah kelainan orientasi seks ini melalui aktiviti temuseru (outreach) untuk menarik golongan ini mengikuti program ‘llaj Wa Syifa’(rawatan dan pemulihan), di bawah Pelan Strategik Jakim 2015-2019 (5). Semoga lebih banyak program-program pencegahan dan pemulihan akan dijalankan di masa hadapan. Maaf dipinta jika ada isi kandungan tulisan ini menyinggung perasaan mana-mana pihak.

RUJUKAN



2. https://muslim.or.id/27432-kaum-gay-inilah-wahyu-allah-taal…


3.https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/446350/

 mujahid-nafi-iktiraf-golongan-lgbt
4.https://www.youtube.com/watch?v=L-_tBME6-JQ



5. http://www.islam.gov.my/…/Hadis-hadis_Sahih_Berkaitan_Perla…


6. https://muslim.or.id/27432-kaum-gay-inilah-wahyu-allah-taal…



https://youtu.be/EdtS8VkOaUA

UNDANG-UNDANG LGBT DI MALAYSIA


The non-Muslim transsexual individuals can be charged with indecent behaviour which includes cross-dressing, under Section 21 of the Minor Offences Act 1955.20 Under this section, they can be fined RM 25 to RM 50. As the term “indecent behaviour’ has not been defined in the Act, it is up to the discretion of the police to determine what constitutes “indecent” behaviour. If the transsexual people caught by the police are Muslims, they can be sent to the Islamic Religious Affairs Department to be charged under Section 28, Syariah Criminal Offences Act 1997, for immoral behaviour, and are liable to a fine not exceeding RM 1000 or to imprisonment not exceeding one year, or both, at the Shariah Court for offences against the Islamic law. The Islamic religious authority, like the police, can also carry out raids among the Muslim community to identify wrongdoings against Islam.

No comments:

Post a Comment